EURO NENÍ JEN FOTBAL...

23.06.2004, 11:00
Aktuality
Čím láká EURO velké firmy z různých oborů a odvětví? Možností vydělat si pěkné peníze. Na mnohem vyšší tržby těší výrobci sportovního oblečení, obuvi, majitelé restaurací a hotelů nebo také mobilní operátoři. Akce tohoto typu dokonce podporují hospodářský růst. Týká se to hlavně zemí, jenž mají své zástupce přímo na šampionátu. A nejvíce může vydělat pořadatelská země, tedy Portugalsko...

Zemi, která letošní šampionát pořádá, z ekonomického hlediska nejvíce prospěje výstavba nových stadionů a velký příliv turistů - fanoušků. Těch má do Portugalska dorazit přes půl milionu, z toho jenom z České republiky přes dvacet tisíc. Podle odhadů může Portugalsko jen z fanoušků "vyždímat" až 262 milionů eur. Šampionát má podpořit ekonomický růst o 0,1 až 0,2 procentního bodu.

Ekonomové a analytici z nizozemské banky ABN AMRO již od roku 1996 před každým větším turnajem zkoumají souvislosti mezi fotbalem a ekonomikou. Ekonomičtí odborníci jsou přesvědčeni, že vztah mezi velkou sportovní událostí a ekonomikou je mnohem větší, než si většina lidí myslí.

V zemích, kde v poslední době ekonomika výrazně roste, dochází ke zvýšení tržeb, ale na samotný hrubý domácí produkt (HDP) to velký vliv nemá. Naopak v zemích se stagnující ekonomikou se úspěchy domácího mužstva výrazně projeví. Například případný postup ruského týmu ze skupiny A by přinesl evropské ekonomice mnohem méně, než třeba postup Portugalců. Proč? Je to jednoduché. Ruská ekonomika nyní výrazně posiluje a její HDP za poslední rok roste zhruba o 7,3%, portugalský naopak klesá o 1,3%. Jinak, co se týče HDP na osobu, je Portugalsko mnohem vyspělejší zemí, než Rusko. Jedním z nejdůležitějších faktorů je posílení důvěry spotřebitelů a prestiž samotné země. Pro fanouška - spotřebitele je to výrazný stimul k většímu utrácení.

Na mistrovství Evropy ve fotbale mohou vydělat všechny účastnické země. Podle propočtů Centra pro rozvoj ekonomiky a byznysu má například anglická ekonomika získat v případě, že se její reprezentanti dostanou až do závěrečných kol, příjmy až jednu miliardu liber. "Každý zápas Anglie znamená zvýšení příjmů v anglických restauracích o 116 milionů liber," řekl pro BBC News analytik Richard Greenwood. Přenosy zápasů vysílá 35 tisíc ze 60 tisíc anglických hospod...

Ve většině zemí, kde lidé sledují ME ve fotbale, se zvyšuje prodej alkoholických nápojů, u nás hlavně piva. Skoro každý fotbalový fanoušek si na zápas raději zajde do hospůdky, než aby ho trávil doma sám. A tak se provozovatelé různých hospod, barů či restaurací těší z velkých zisků. Dále také výrazně profitují prodejci suvenýrů s fotbalovou tématikou. Ruce si mnou i mobilní operátoři. Ti zprostředkovávají aktuální informace přímo z dějiště šampionátu a nabízejí různé hry, melodie nebo loga týkající se mistrovství Evropy. "Ukazuje se, že stále více lidí se spoléhá na svůj mobil jako na věc schopnou zprostředkovat aktuální informace i v terénu," říká šéf rozvoje služeb Eurotelu Justin Stockton. Ještě víc než Eurotel může na fotbalové euforii vydělat T-Mobile, jeden z generálních sponzorů české reprezentace a celého Eura. Ten se za celý měsíc fotbalového šílenství pořádně zviditelní a může počítat i se zvýšeným zájmem českých spotřebitelů. Navíc mu smlouva s ČMFS zaručuje, že reprezentanti včetně realizačního týmu musí využívat právě jeho služeb. "Díky exkluzivnímu zpravodajství ze zápasů českého týmu i z dění na Euru 2004 mohou mít například fotografii vstřeleného gólu během několika minut v mobilu," raduje se Jiří Hájek z T-Mobile.

Pořádně se přiživit může také reklamní trh. Podle odborníků si česká média mohou rozdělit neuvěřitelných 350 až 500 milionů korun. V celoevropském měřítku je mistrovství Evropy ve fotbale jednou z nejvýznamnějších událostí letošního roku. Pro Česko ale bylo mnohem důležitější mistrovství světa v hokeji. Vydělají i výrobci sportovního oblečení. Nejsilnějším je tradičně německo - francouzský gigant Adidas. V dresech této značky hrají reprezentanti Německa, Španělska, Francie, Lotyšska a Řecka. Puma má o jeden tým méně (ČR, Itálie, Švýcarsko a Bulharsko). Americkou Nike "reprezentují" rovněž čtyři týmy (Portugalsko, Rusko, Chorvatsko a Nizozemsko). Dresům anglického Umbra jsou věrní hráči Anglie a Švédska. Pouze Hummel obléká jediný tým, Dánsko. Zástupci Pumy si od Eura 2004 slibují zvýšený zájem o své výrobky až o dvacet procent.

Nám, fotbalovým fanouškům, jakékoliv zisky z mistrovství Evropy mohou být ukradené. My hlavně chceme vidět hodně gólů a skvělou hru. Hru jménem FOTBAL. A zatím se nám toho dostává plnými doušky, včetně úspěchů našich reprezentantů...

Autor: Igor Mahal

Komentáře (1)

Přidat komentář
HOST*alesh

Kdyby Roteiro nebylo od Adidasu tak myslím, že by to byl podprůměrný mič. Řeklo to hodně fotbalistů. Beckham a spol. musí chvalit, to je jasný, smlouva je smlouva.

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele