Hledání ztraceného času aneb proč jsme nedokázali vychovat nového Rosického nebo Nedvěda

10.06.2018, 20:52
Názory a komentáře
Definitivní rozloučení Tomáše Rosického s profesionální kariérou je smutnou připomínkou, kde byl český fotbal před patnácti lety a drsným připomenutím, jak hluboko jsme za tu dobu klesli. Po trávníku vyprodané Letné se v sobotu večer proháněli zralí čtyřicátníci Poborský s Kollerem a diváci mohli sledovat podívanou takové úrovně, kterou současná liga, ani reprezentace není schopna nabídnout.

I v důchodovém věku dokázali bývalí reprezentanti nabídnout technické dovednosti takového stupně, že jim dnes může většina ligových fotbalistů jen tiše závidět. To všechno z lavičky sledoval osmasedmdesátiletý kouč Karel Brückner, který po závěrečném hvizdu těžko zadržoval slzy, když svého bývalého svěřence z reprezentace Rosického objímal. Na jeho úspěchy zatím také nedokázal žádný reprezentační trenér ani vzdáleně navázat.

Silná generace fotbalistů narozená na pomezí 70. a 80. let dvacátého století začíná pomalu, ale definitivně vyklízet jeviště pro své následovníky, ale ti jsou v nedohlednu. Z veleúspěšného reprezentačního týmu na EURU 2004 dnes už hraje na vrcholové úrovni fotbal pouze pětice Hübschman, Plašil, Čech, Jiránek a Baroš, přičemž minimálně u posledních dvou jmenovaných se dá očekávat, že konec kariéry přijde v horizontu maximálně dvou sezon. Nereprezentuje z nich už nikdo.

Česká liga neprodává

Proč je tomu tak? Co se stalo špatně? Na přelomu tisíciletí to vypadalo, že český fotbal dokáže chrlit jeden talent za druhým a pak najednou jako když utne. Dnes jsou přestupy českých fotbalistů na západ spíše vzácností a hráči jako Kadeřábek, Darida a Vaclík, kteří jsou považováni za tahouny reprezentace, sice přestupují do nejlepších evropských lig, ale už dávno ne do velkoklubů jako Lazio a Dortmund, nýbrž spíše provinčních týmů jako je Rennes a Hoffenheim, které maximálně občas zabojují o pozice zajišťující místenky v evropských pohárech.

Zatímco objem peněz na evropském fotbalovém trhu neustále roste, hráči z tuzemské ligy chodí v porovnání s hráči například z Chorvatska, Srbska a Nizozemska za pakatel. Proto také zůstává dlouho neatakován přestupový rekord půl miliardy korun za Rosického transfer ze Sparty do Dortmundu z roku 2001. V lize dlouho nebyl, momentálně není a nejspíš ani nebude hráč, který by si takovou cenovku vysloužil.

Česká soutěž byla dlouhá léta známá tím, že se na lavičkách ligových týmů často točila ta samá jména několik sezon po sobě. Mnohdy šlo bohužel o trenéry, kteří neměli (a mnoho z ligových koučů dodnes nemá) téměř žádné zahraniční zkušenosti. Snad s výjimkou angažmá na Slovensku, což se vzhledem k dlouhé společné historii a jazykové blízkosti jako zahraničí snad ani brát nelze. Prosazení mladých, neokoukaných tváří jako jsou Holoubek, Trpišovský a Skuhravý byla v českém fotbalovém prostředí vesměs rarita.

V posledních letech se však trend obrací a od nové sezony usedne na ligové lavičky hned deset trenérů mladších 50 let. Suverénně nejstarším trenérem bude jednašedesátiletý kouč Baníku Bohumil Páník. Nejmladším zase čtyřicetiletý Michal Kordula šéfující Slovácku. Průměrný věk trenérů u nás klesl na 48,5 let, což je méně než například ve Španělsku, Itálii a Anglii. V tomto ohledu jsme se skutečně někam posunuli, ale zůstává otázkou, jestli některý z mladých trenérů bude v budoucnu schopen dosáhnout úspěchů Dušana Uhrina st. a Karla Brücknera.

Velkým problémem české ligy je však stárnutí hráčů. Současný kádr šampionů z Plzně nepatří k nejmladším. Viktorka se může pochlubit tím, že všech svých pět titulů oslavila s nejstaršími kádry v historii československé kopané. To by až takový problém nebyl, jenže s výjimkou Vladimíra Daridy nebyl nikdo z mistrovské generace Plzně z různých důvodů schopen se prosadit v zahraničí, natož pak stát se tahounem reprezentace.

Vzhledem k tomu, že procento cizinců (27,5 %) je v naší lize jedno z nejmenších v Evropě, je to v kombinaci s nedostatkem kvalitních hráčů v zahraničí skutečně problém.

Česko má navíc s věkovým průměrem 26,4 jednu z nejstarších lig na kontinentu. Další exportní ligy, kde se kluby soustředí především na prodej svých nejlepších hráčů do zahraničí, jsou na tom o mnoho lépe. Slovenská liga má věkový průměr 24,4 (třetí nejnižší v Evropě), holandská 24,6 a belgická 25,2. Ačkoliv to může působit jako malichernost, rozdíl jednoho nebo dvou let je na fotbalovém trhu markantní.

Vyšší průměrný věk má za následek, že hráči, kteří by byli v jiných, podobně zaměřených ligách považováni za hotové, jsou u nás stále za talenty i v čtyřiadvaceti letech. Trenéři se navíc často bojí sázet na mladé hráče a ti tak sbírají ligové zkušenosti po minutkách na koncích zápasů, když už většinou o nic nejde.

Zoufale chybějí béčka

Naprosto katastrofálním rozhodnutím v tomto ohledu bylo zavedení Juniorské ligy, která má po příštím ročníku konečně skončit. Když se zeptáte kohokoliv z ligových fotbalistů, kteří touto soutěží prošli, zda jim něco dala, zavrtí hlavou a řeknou, že to nemá s dospělým fotbalem mnoho společného.

Právě zrušení B týmů, které bylo spojené se zavedením Juniorské ligy, znamenalo, že drtivá většina budoucích prvoligových hráčů postrádá potřebný mezikrok mezi dorosteneckým a seniorským fotbalem. Dříve hráči mohli nabírat cenné zkušenosti v béčku, které hrálo druhou nebo třetí ligu, teď místo toho hrají zápasy o nic se svými vrstevníky a někdy s hráči A týmu, kteří se nedostali o víkendu do zápasu a potřebují si protáhnout nohy.

Alespoň ze začátku se podobně nesmyslným krokem prosazeným nekoncepčně shora zdál být i projekt mládežnických akademií, který při svém startu nikdo takřka nekonzultoval s šéfy ligových klubů. O jak polovičaté řešení jde, lze ukázat na případu pražských S, které se k projektu přidaly až letos v lednu, přičemž si stále zachovávají svou osobitou sportovní koncepci. Zda však bude projekt akademií úspěšný, napoví teprve čas.

Repre přešlapuje na místě

Nicméně vraťme se tam, kde jsme začali. Tedy k reprezentaci, která čeká na pořádný úspěch na mezinárodní scéně už dlouhých čtrnáct let a rozhodně nepůsobí jako výkladní skříň českého fotbalu, kterou by měla být. Za celou dobu existence samostatné České republiky se naši fotbalisté představili na závěrečném turnaji mistrovství světa pouze jednou. V Německu sice skončili už ve skupině na kopačkách Ghany, ale i účast byla svým způsobem považována za úspěch, na který se dá navázat. Nestalo se tak a prokletí pokračuje. Česku přitom byla před dvěma lety nalosována jedna z nejlehčích skupin a třetí místo za suverénním Německem a Severním Irskem nelze interpretovat jinak než jako propadák.

Karel Jarolím, který k mužstvu nastoupil zhruba měsíc před začátkem kvalifikace, svoji roli nezvládl. Mužstvu nedokázal vtisknout zaběhnutý herní styl, nepodařilo se mu ani stabilizovat sestavu a místo postupu do baráže se po třetím místu v kvalifikační skupině přišlo vystřízlivění. Rázné bouchnutí do stolu s tím, že takhle to přece dál nejde, ale nepřišlo.

Jarolím tak u kormidla reprezentace zůstal dál a nelze se zbavit dojmu, že celé jeho dvouleté působení u národního týmu působí jako přešlapování na místě, které nás nikam neposouvá. Trenér díky hubené výhře 1:0 nad Nigérií přežil svoji klinickou smrt, v níž se nacházel po debaklu 0:4 od dalšího účastníka MS v Rusku Austrálie, ale výrazné herní zlepšení se opět nedostavilo.

Na podzim čeká Jarolíma a spol. Liga národů, avšak nelze předpokládat, že za současného rozpoložení dokáže reprezentace ve skupině se Slovenskem a Ukrajinou herně a výsledkově uhranout. Setrvání Jarolíma ve funkci sice lze ospravedlnit snahou o alespoň nějakou kontinuitu a stabilizaci týmu, ovšem otázkou je, kde funkcionáři FAČR vidí během trenérova působení jakýkoliv progres.

Nedávné neúspěchy samozřejmě lze svést na nedostatek kvalitního hráčského materiálu, ale ani tady nejde spoléhat na zázrak. Výchova nových Nedvědů, Barošů a Rosických je běh na dlouhou trať, ke kterému jsme se zatím neodhodlali. Pokud nedojde k radikální změně v přístupu k mládeži a alespoň částečnému přebírání poznatků a zkušeností ze zahraničí, ostatně Němci se dokázali z EURA 2004 poučit a během šesti let stvořili mašinu na úspěchy, bude se český fotbal dál propadat hlouběji a hlouběji do průměru.

Autor: články čtenářů / Michael Durčák

Komentáře (249)

Přidat komentář
Sosi

máte někdo odkaz na záznam té rozlučky, ideálně v češtině?

Reagovat
FiX

Na stránkách ČT Sport už to neni?

Reagovat
adoxx

stačí si zadat do vyhledávače rozlučka Tomáše Rosického, klikneš na stránku ČT sport a tam si to pustíš, záležitost 10. vteřin

Reagovat
smazaný uživatel

desátých vteřin?

Reagovat
adoxx

deseti vteřin

Reagovat
Mr.Mike
Reagovat
Azazelo RD

Nedvěda a Rosického by se dalo pochopit. Ale že nemáme nikoho ani na úrovni těch ostatních, kdo s těma dvěma hráli v repre, je problém.

Reagovat
Kang & Kodos

Dokonce ani novýho Reného Bolfa. To je dost smutný

Reagovat
Han střelil první

Ty vole, co bychom za takového Bolfa dali s tou kvalitou ve středu obrany.

Reagovat
Kang & Kodos

No právě.

Reagovat
josepe

ale tak hlavně, že to bafuňářům sype. To je to hlavní ...

Reagovat
Spalovač šancí

A tak pravé beky na úrovni Grygery bychom měli. A brankáře asi taky. Ale to bude všechno ...

Reagovat
Benedict

tvořivé hráče pořád máme, darida, pilař, krejčí, šural, ty všichni v repre měli/mají etapu, kdy můžou něco dokázat.

My jsme nedokázali nahradit T. Galáska, to je ten problém. Štít co by všechno dozadu čistil(jako Busquets, Carrick). Když naše repre pak spoléhá na Plašila, nesmíme se divit, že jsme tam kde jsme.

Reagovat
Civers

Jsi zaspal ne? Vždyť Plašil už dva roky v repre nehraje...

Reagovat
Benedict

ten tam nehraje celou kariéru, říkam že po TG na něj spoléhala. Barák se postupně s DM stává AM, takže fakt nevim kdo to tam bude čistit.

Reagovat
r.mrazik

jj,hlavne nahradit tomase galaska je problem

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
TheTopFootbaler

Reagovat
kardous

Reagovat
smazaný uživatel

Když se podíváš kolik dáváme gólů, tak si nemyslím, že hlavním problémem je defenzivní záložník.

Reagovat
Benedict

protože kreativní hráči pak musí trávit většinu času na vlastní půlce

Reagovat
smazaný uživatel

No taková vlna jako přišla v 90.letech a na přelomu tisíciletí je zatím v nedohlednu.Dá se bohůžel říct, že ten pokles nezadržitelně trvá od toho EURA 2008 dodnes.

Reagovat
smazaný uživatel

Skvělý článek

Reagovat
smazaný uživatel

Stačilo by se podívat, jak to třeba dělá Uruguay. Ligové kluby tam mají dlouhodobě výbornou práci s mládeží.

Reagovat
smazaný uživatel

Hezký článek, ale trochu mi vrtá hlavou proč tomu doopravdy je. Já si myslím, že celkově se fotbal hrozně posunul směrem dopředu a poslední dobou se fotbal neuvěřitelně vyrovnává a tudíž už není takový viditelný rozdíl mezi nejlepšími "průměrnými" hráči a ostatními kteří mohou z ČR vzejít. Další věc je, když se podíváte na přední týmy v lize, tak už skoro vůbec neprosazují mladé hráče, přitom by na to rozhodně měli, když vezmu v potaz třeba Spartu. Sice mohou být ze začátku horší a tým projde určitým úpadkem, ale třeba za dva roky se to může zatraceně vyplatit. Sparta šla vždycky touhle cestou a poslední dobou krom Holoubkovy éry tomu tak není. To taky vidím jako velký problém, jak má vzejít výborný nadčasový hráč, když nedostane šanci se prosadit nebo ho tým začne stavět kolem 23 let, což už je hrozně pozdě.

Reagovat
Creespoo

S tím absolutně souhlasím. Není možné aby měl 24letý hráč přívlastek talent. České týmy vůbec neumí investovat do mladých hráčů. Je jasný, že hráč v 17 nebude lepší než nějaký třicátník, ale kdyby do něj ten čas investovali, tak za rok může být o parník před tým nějakým třicátníkem..

Taky zajímavé čtení nabízí portál https://www.bezfrazi.cz/ , hlavně články Get Ready s Tomášem Egertem či 130 milionu s Lubošem Kaloudu neukazují fotbalové zákulisí v moc dobrém světle a to podle mě je taky jeden z důvodů. Ale to prostě není možné jakkoliv z venku posoudit..

Reagovat
smazaný uživatel

Jojo tu stránku rád sleduju. Je to tam krásně popsaný.

Reagovat
smazaný uživatel

Přesně tak. Nedává se šance mladým. Všichni jsou pouze posedlí body a největší talenty sežere Sparta, Slavie, Plzeň, jenže do áčka jim šanci nedají a ten hráč než se prosadí v lize, tak projde třema hostováníma a je mu 23.

Reagovat
smazaný uživatel

"Silná generace fotbalistů narozená na pomezí 70. a 80. let dvacátého století začíná pomalu, ale definitivně vyklízet jeviště pro své následovníky, ale ti jsou v nedohlednu. Z veleúspěšného reprezentačního týmu na EURU 2004 dnes už hraje na vrcholové úrovni fotbal pouze pětice Hübschman, Plašil, Čech, Jiránek a Baroš, přičemž minimálně u posledních dvou jmenovaných se dá očekávat, že konec kariéry přijde v horizontu maximálně dvou sezon. Nereprezentuje z nich už nikdo. "

To je také dané tím, že v tomto období právě byli vychováváni ta zmiňovaná generace, jelikož v té době byl u moci Štrougal, sám velký příznivec sportu, takže jsem přesvědčen že díky němu se tenkrát dost investovalo do mládeže a tělovýchovy obecně. Ačkoliv komouši byli s*ině, tak tu tělovýchovu měli prostě zmáknutou.

Reagovat
Azazelo RD

Jen si nejsem jist, jestli to lze vzít tak paušálně. Jestli to silné období bylo o tom, že tenkrát byli celkově v ČR plošně lepší fotbalisté nebo jestli se prostě zadařilo ve dvou generacích vychovat 20 nadprůměrněrných hráčů.

Reagovat
smazaný uživatel

Tak právě hráči vychovaní v 70.letech a na začátku osmdesátých, ne jenom ti co hráli za repre, tak dost kvalitních fotbalistů bylo v lize, stačí se podívat jak potom v 90.letech a na přelomu tisíciletí měli i naše kluby zejména Sparta úspěchy v pohárové Evropě. I v lize obecně bylo plno kvalitních fotbalistů.

Reagovat
Azazelo RD

Zas tak podrobně si to nepamatuji, ale po EURU 96 tam byl nějaký ten úspěch Slavie a možná Sparty, ale zas tam byly daleko větší nůžky, než jsou dnes mezi kvalitou pražských S a zbytkem ligy. Fakt si nejsem jist, jestli tenkrát byla liga obecně kvalitnější než je dnes.

Reagovat
smazaný uživatel

Tak hlavně tenkrát si ti kluci vážili možnosti hrát fotbal a obětovali tomu hodně. Dneska těm klukum stačí, že vydělávaj dost peněz a chtěj si kromě sportu i užívat, takže večírky, pařby, ženský, chlast, sociální sítě. Oni jsou s tim životem spokojení, nemaj tu cílevědomost posunout se výš. V zahraničí neumí pořádně jazyk, nemaj tam svoje nohsledy a otráví je to, místo aby si přidali.

Reagovat
xjert02

Reagovat
Spalovač šancí

Jestli to taky nebude tím, že tam byl populační boom a byl jaksi z logiky věci větší výběr.

Reagovat
SuperBanikovec

Islanďanů je kolik, 300000? A jsou na mistrovství světa, o populaci to není.

Reagovat
Kovi81

Reagovat
Spalovač šancí

Po kolikáté jsou na MS?

Reagovat
Messi14

Narozdíl od nas jsou alespon podruhe v rade na velkem turnaji.. Maji vtisknuty nejaky herni styl.. styl, ktery funguje. My nemame ani to, protoze plesoun to doted neudelal. Takze na Islandu umej vymyslet neco, co jim funguje. My, kteri mame oproti Islandu vic jak 30x vic lidi ne.

Reagovat
Spalovač šancí

Ano, je problém na trenérském postu a nelze vyloučit, že s jiným trenérem by to dopadlo jinak. Ale trenér není jediný problém.

Islandu se prostě "urodila" výjimečná generace. Až budou na šampionáty postupovat pravidelně cca 30 let, pak můžeme říct, že jim mají funkční systém. Nicméně i přes nesporné aktuální úspěchy nemají jediného hráče kvalit Rosického či dokonce Nedvěda, o čem je článek.

Reagovat
TheTopFootbaler

Ale pravidelně 30 let na MS nepostupuje skoro nikdo. A snad od země velikosti Brna nečekáš, že se bude srovnávat fotbalovou kvalitou se Španělskem či Německem.

Reagovat
Spalovač šancí

Nečekám. Ale ať ji mi nikdo nedává za příklad země, která na rozdíl od nás vychovává Nedvědy a Rosické jak na běžícím pásu.

Reagovat
TheTopFootbaler

To taky nikdo nedělá. On uvedl Island jako příklad země, která je MS - na rozdíl od nás. Byla to reakce na tvůj argument ohledně populace. Nikdo neříká, že Islanďané jsou skvělí fotbalisté. Ale ty naše "hvězdičky" pak ve výsledku porážejí.

Reagovat
Spalovač šancí

Jenže původní příspěvek začal Štrougalem a podporou sportu. Jenže v době, které se to týkalo, byl populační boom a tedy i větší výběr než dnes, kdy naopak cca maturují ti, kteří se narodili v populačním "dně". Takže argument Štrougal možná ano, ale určitě ne jediný. A argumentace Islandem je úplně mimo, protože je to výjimka v dlouhodobém vývoji a rozhodně se zatím nedá vůbec mluvit o nějakém systému a trendu, z kterého bychom si měli brát příklad. Anebo třeba Nizozemsko.

...

PS:: Nemáme s Islandem pozitivní bilanci?

Reagovat
TheTopFootbaler

Rozhodně netvrdím, že Island je z fotbalového hlediska standardně vyvíjející se zemí. Ale mají tam systém, řád a disciplínu, což je pak efektivnější než Jarolímovo ubohé úřadování. Mají lepší výsledky, na bilanci s námi nehledě.

Reagovat
smazaný uživatel

hezký článek ...jak v hokeji tak ve fotbale se musí začít od mládeže..

Reagovat
smazaný uživatel

nedávno jsem se díval na diskusní pořad na ČT4 o zavedení juniorské ligy, zrušení béček a farem... samozřejmě, že důvody byly pochopitelné, ale celkově se prostě nemělo hrabat do toho co fungovalo.

Reagovat
smazaný uživatel

Jo, jo, to jsem taky viděl.

Zpětně na to koukat je fakt legrace.

Celej ten projekt je obrovskej propadák, kterej podle mého názoru spoustě fotbalistům doslova zničil kariéru.

Reagovat
Pajinho10

Jedním z příčin může být i fakt, že současný fotbal je založen na rychlosti a skvělé práci s míčem. Což nám "knedlíkovým typům" není nakloněno. V tomhle mají jižanské státy náskok. Nejsme ani chudý stát, že by kluci hráli jen fotbal a byla to jedna z mála šancí se prosadit ve světě, takže by fotbal hráli od rána do večera a na druhou stranu ani bohatý, kdy by kluby nějak cíleně mládež budovaly a využívaly nejmodernější metody.

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Kokesh

Reagovat
bayern987

Reagovat
forma

Reagovat
Achašveróš

V dnešním fotbale začíná hrát roli zase fotbalová inteligence/taktická vyspělost hráčů a určitá univerzálnost...kdyby se s tím tady umělo pracovat tak se z toho dá vyždímat rozhodně víc než doteď.

Reagovat
r.mrazik

vsak se podivej na ty nase hrace...zadny knedlikovy typ tam neni...to byl naposledy snad horvath

a navic on techniku a praci s micem mel velmi solidni

Reagovat
TheTopFootbaler

Reagovat
Kang & Kodos

Pamatuju si, jak se Schickovi v dorostu vyčítalo, že nebrání a nemá úplně ideální přístup. Za tři roky měl cenu miliardu korun. To je pak těžký. Přijde mi, že tady (když to trochu přeženu) může bejt fotbalista úplný kopyto, který slabší nohou nepřihaje na dva metry, ale hlavně že to odjezdí po prdeli a bude plnit taktický pokyny.

A Juniorská Liga je samozřejmě totální píčovina, za kterou by měl Dušan Svoboda leda tak nosit kužely na tréninkách ženskýho týmu U10

Reagovat
smazaný uživatel

Ten Schick mě napadl v sobotu, když jsem byl na Strahově a Brabec řval na Hložka, ať se sprintem vrací dozadu.

Reagovat
smazaný uživatel

Jj. Ta naše slavná akademie zase tak slavná nebude. Respektive může být kvalitní ale jestli se nezměmí myšlení lidí v Čechách směrem k mládeži, tak je to k ničemu. Viz Fišl. Brabec říkal, že na mužskej fotbal nemá. No, postavil si hlavu. Šel do Olympie a v 17 má za sebou půlrok ve 2. lize. Trenérem samozřejmě Čech není. Kdyby jo, tak by ještě teď běhal kolem stadionu aby zesílil.

Reagovat
naheCZ

To je těžký no...Sezóna 15/16 ve Spartě - Schick hostování, Pulkrab hostování, Juliš místo v A-týmu. Bohužel tohle se tak asi stává všude...starší dostane místo na úkor talentovanějšího...

Reagovat
smazaný uživatel

Vyčítal mu to hlavně Hřebík. A teď čtu Hattrick z roku 2003, kde je výbornej rozhovor s mladým Lukášem Zelenkou, a hádej dvakrát, kdo mu vyčítal úplně to samé... Přitom zároveň si vážil Brucknera, že ten ho nechával hrát svojí hru...

A o tomhle to prostě celý je. Pak nám tady v lize debutuje Kulhánek, kterýmu je 22 a on se bojí hrát s balónem... Přitom taktika se dá vypilovat vždycky, ale tyhle ztracený roky bez pilovaní techniky už nikdo nevrátí. A přitom si tady pořad hrajeme na to, že máme super akademii, ale opak je pravdou.

Reagovat
Kang & Kodos

Mně hlavně přijde vtipný, jak teda strašně chceme mít z těch kluků dříče a bojovníky, a ideální by podle všeho bylo, kdyby útočník pokaždý sprintoval k vlastnímu vápnu a hned zpátky, ale když se ve finále někdo chytne a pak přestoupí ven, tak jeho první první dojmy se většinou daj shrnout jako "ty pičo, tady se ale trénuje". Takže vlastně většinou vychováváme dříče bez fyzičky.

Reagovat
smazaný uživatel

Jo no, hlavně nevyčnívat a nezkoušet žádný kudrlinky, ještě by to soupeř potrestal... Zvláštní ale je to, že když hrajou naše mládežnický týmy (U-12 a níž) proti ostatním evropským akademiím, tak se ke mně pokaždý dostane (z twitteru nebo od Poláků,), jak je z tý naší úrovně každej odvařenej. Ale asi je důležitý kolem těch 15-17 let vyhrávat juniorský ligy, o to přeci jde.

Reagovat
smazaný uživatel

jakoze technicke urovne jednotlivcu?

Reagovat
Gareth Bale 11

Hele, nedavno nasi kluci hrali proti 6 letym Spartanum a ty kluci byli totalne jinde. V tomhle veku si tam dovolili zidanovky, goly rabonou apod. Uzasny na ne koukat proste. Tam nastane problem pozdeji, kde tyhle kluky zabije taktika a to vyhrat klidne 1:0, ale nedelat klicky a hrat fotbal.

Reagovat
vodka

spíš je zabije společenský život v barech...

Reagovat
smazaný uživatel

to je trefné

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
r.mrazik

jj,hlavne lukas zelenka,ktery se skvele prosadil....kdyby to nebyl flakac a lempl,tak by taky nehral jenom ve sparte ze jo

Reagovat
smazaný uživatel

A co teprve takovej Schick, že jo.

Reagovat
r.mrazik

nahore pisu...treba to,ze to po nem na sparte chteli,tak i diky tomu se dostal tam,kde je...

nebo myslis,ze na to sral pak dal??

a ze v italii branit jako nemusi?

Reagovat
smazaný uživatel

Nevím, proč se to trenérům dorostu pořád vyčítá. Já jsem přesvědčen, že Schick (přesto, že směrem dopředu je to hodně dobrý hráč), má ve hře dozadu velké mezery, a kdyby zapracoval na obrané hře (ne tomu věnoval kvanta času, jen nabral větší kondici a vracel se), byl by ještě mnohem lepším hráčem.

Ono celkově je taktika či určitý zápal ve hře prostě důležitý, kdyby po nich trenéři chtěli jen techniku a kreativitu, tak by to taky nebylo nic extra. Aby byl hráč top, tak potřebuje být alespon na nějaké úrovni všestranný

Reagovat
Kang & Kodos

Ale to jo. jenže zrovna fyzička nebo taktický myšlení jsou věci, který do těch kluků dostaneš i v dospělosti. A mladýho kluka silově stejně nevycepuješ tak, aby hned stačil těm 30letejm. O tom mluvil i Pulkrab, kterej je přitom branej jako silovej útočník (a kterej měl navíc průpravu z hokeje), že když začal trénovat s chlapama v Liberci, tak byl úplně v prdeli. Fyzičku a sílu stejně nejvíc naženeš praxí - tudíž tréninkem a hraním s dospělejma.

Jenže takový ty věci, o kterejch často mluví dnešní čtyřicátnící ve stylu "celej den jsme hráli někde na plácku" to musí pochytit ještě jako děti. Jenže já mám pocit, že kdyby sme měli malýho Rosickýho na Spartě dneska, tak místo toho, aby měl při zápase volnost, tak se mu bude nadávat, že se nevrací, a ještě bude zvedat čínky.

A k tomu Schickovi - ten kluk se během dvou let vypracoval ze sparťanskýho dorostu/juniorky do pozice, kdy ho chtěl každej top klub v Itálii. Kde jsou ty útočníci, který se narozdíl od něj občas vrátili dozadu?

Reagovat
uff

Reagovat
smazaný uživatel

Ne že bych s tím co jsi napsal nějak zarytě nesouhlasil, ale ze zdejší mentality mi připadá, že by všichni praktikovali druhý (neméně nebezpečný) extrém. Můj názor prostě je, že mladý fotbalista by měl být vychováván všestranně, samozřejmě u něj najít a rozvíjet jeho silné stránky, ale zároven neopomíjet kondici a taktiku, aj., protože by to taky dohnat nemusel!

Co se týká toho Schicka, vím že on sám kdysi kritizoval (bezfrazi?) spartanské trenéry. Ale prostě si stojím za tím, že Schick, který by v obranné fázi dělal víc než jen stál vepředu by byl lepší než stávající Schick.

A to jeho srovnání s jinými útočníky je docela argumentační faul, protože ti ostatní měli naprosto odlišný talent či podmínky. Vracet se mohl nějaký Franta z Horní - Dolní, kterému to stejně v kariéře nepomohlo, stejně jako se vrací třeba Firminho nebo Costa kteří svoji hru díky tomu pozvedli na mnohem vyšší úroven než Schick.

Reagovat
vladino10

Reagovat
Svatej

Spatny prirovbani s tim firminem a costou. Oni maji prave na tyhle strance vetsinu svy hry zalozenou, neni to jen nadstavba k jejich talentu. Kdyby tu vlastnost nemeli, tak by prisli o to,co je dela vyjimecnyma, stejne jako byl Berbatov vyjimecnej svou technikou, nebo Inzaghi svym vyberem mista. Oni maji nejaky dalsi vlastnosti navic, ktery jsou rozhodne nadprumerny, ale prave tohle je dela specialnima.

Reagovat
Kang & Kodos

To zase pozor, já neříkám, ať se na nějaký nabírání kondice a síly vyserou úplně. Ale primárně by měli rozvíjet to, v čem jsou opravdu dobrý. Jinak beru, že Schick mohl bejt ještě o něco lepší, ale upřímně - buďme rádi za něj. Nemusíme vychovávat hráče na úrovni Messiho nebo Ronalda. Ale my nemáme nikoho ani na úrovni Stanciua, což je pořád v rámci Evropy hráč druhý kategorie. Ten sice bránění taky moc nedá, ale mít pro repre takovýho playmakera, možná by to hned vypadalo jinak. Takhle tam máme buď pomalýho Dočkala, nebo ještě pomalejšího Hušbauera

Reagovat
smazaný uživatel

Možná kdyby v mládí zvedal činky a nabíral svalovou hmotu, tak by potom v dospělosti netrpěl na zranění.

Reagovat
Svatej

Nebo by se fyzicky odpalil jeste driv, nez nejakou kariaru udelal.

Reagovat
Svatej

Reagovat
r.mrazik

Reagovat
r.mrazik

jen dodatek...ono mozna prave proto,ze se mu to vycitalo a ze zacal vic makat, je prave ta zmena a dostal se do zahranici a prorazil....

prskani na hrebika je uz ohrany...ma s mladymi dost slusny vysledky a dokaze vychovat hodne zajimave hrace

Reagovat
meno

Reagovat
TheTopFootbaler

Chudinky holčičky, aby jim ten úchyl něco neprovedl.

Reagovat
smazaný uživatel

Je to úplně jednoduchý. Všechno a všechny ovládají peníze. Místo toho aby u nás hráli ti co mají talent a dávají do toho vše, tak hrají ti hráči co mají za sebou bohatý rodiče, kteří sponzoruji klub. Z takových hráčů nikdy nic extra nebude. Vidím to a slyším to ve spoustě týmech a to není jen ve fotbale ale i v hokeji. Pokud se to má zlepšit, tak se musí začít odtud a dávat prostor všem.

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
smazaný uživatel

Ale houby.

Reagovat
smazaný uživatel

Znám hodně trenérů, dost na to nadávají, takže vím o čem mluvím. Bohužel ale todle je krůta pravda a ten kdo tomu nevěří si lže sám sobě.

Reagovat
Neutron

hmm, kruuuta

Reagovat
Snatus

Tohle je třeba pravda, Zbrojovka, to je skupina synů milionářů.

Reagovat
Kang & Kodos

Tak jestli ty protekční haranti zvládaj hrát v U19 o titul, tak proč ne

Reagovat
Snatus

Jedna vlašťovka jaro nedělá.

Reagovat
Spalovač šancí

Ne, v U19 jsou opravdoví talenti. Synkové milionářů hrají za áčko

Reagovat
smazaný uživatel

Jak říkáš. Takhle byl můj strejda vyhozený ze 3 klubu co trénoval hokejsty. Vedení mu nařídilo že má dávat na plac hlavně ty hráče co jejich rodiny dotují klub. Řekl jim že to dělat nebude a dostal výpověď. A takhle je to i ve fotbale. Ale spousta lidí to nechce vidět a nebo ti co to zavrhují jsou právě tihle hráči bohatých rodin.

Reagovat
ttopi

Takhle - je to samozřejmě špatně.

Ale na druhou stranu, představ si, že dlouhodobě ti "protekční spratci" nehrají. Jejich rodiče přestanou klub dotovat a klub se může dostat do takových problémů, že skončí, čímž přestanou hrát i ti, kteří byli oproti těmto "spratkům" upřednostněni. Takovej začarovanej kruh

Pokud je klub soběstačnej, tohle "dotování" musí pryč, ať to zůstaně zdravé. Pokud je klub na sponzorech závislý, dá se pochopit z hlediska toho, co píšu výše, že takové praktiky jsou to jediné, co klub drží ve hře. Pak ale ti lepší, co by na to mohli diplatit, musí okamžitě jinam, ikdyby měli kus dojíždět

Reagovat
smazaný uživatel

To je zas věc jiná no. Ale on trénoval kluky u velkých klubů a ti to zrovna zapotřebí neměli.

Reagovat
ttopi

U velkých klubů to zas může mít návaznost na velký sponzory pro ty týmy nahoře. Je top obecně špatný, ale tyhle tlaky skrz peníze asi nepřestanou.

Reagovat
Kang & Kodos

Reagovat
Kepy_FCB

tato blbost z hokeje tu nemohla chybět....

Reagovat
smazaný uživatel

Blbost?

Reagovat
smazaný uživatel

Here we go...

Reagovat
ttopi

Neříkám, že se to neděje, ale tys to tak zglobalizoval, že to je nesmysl. Tohle opravdu není ten hlavní problém. Používá se to často, protože je to jednoduchý na obhajobu, ale troufnu si říct, že drtivá většina klubů je v tomto ohledu čistá.

Reagovat
REPLIKATOR

Tohle platí hlavně pro hokej než pro fotbal.

Reagovat
HanzBP

Když na to ten kluk má, tak se prosadí i přes to, že bude hrát s nějakým protekčním synkem. Takhle to vypadá, jako by jsme byli stát plný milionářů.

Reagovat
Manau

Ta fotka je hodně silná

Reagovat
smazaný uživatel

Tady je celá galerie.

Těch super fotek je tam víc.

https://blackart.cz/2018/06/10/roso-diky-trosicky/

Reagovat
Manau

blackart...dobrá práce

Reagovat
mayday

U nás ty talenty jednoznačně jsou. Bohužel se celkově ostatně pracuje. Vymýšlí se píčoviny, nápady, posledních 15 let tady v trenérským rybníčku byla stojatá voda, kde se točilo 20 trenérů, kteří vyrostli na jiných trendech. Až poslední dobou se to omlazuje, jenže za tu dobu nám ten vlak prostě ujel. A bude kurevsky těžký nastartovat něco, co nás vrátí zas aspoň mezi širší špičku.

Reagovat
smazaný uživatel

Trenéři A-týmů v 1. lize nemají s výchovou mládeže nic společnýho.

Reagovat
mayday

To třeba ne, ale už mají podíl na tom, jakým stylem to áčko jede, co se tam děje s mladýma apod.

Reagovat
smazaný uživatel

No dobře, ale pokud by se tady vychoval nějakej mega talent, tak odejde ještě dřív, než se do toho áčka dostane, viz Černý, Jankto nebo koneckonců i ten Schick.

Reagovat
mayday

Ale jo, já ti rozumím. Jen jsem podotýkal, že zkratka ten trend trenérů tady byl od začátku tisíciletí špatnej, furt ty stejný jména se starýma metodama. Proto taky tady funguje to, že borec je branej ve čtyřiadvaceti za nadějnej talent. Poslední dobou se to zlepšuje, jsou tam mladší trenéři, tak snad se to projeví.

Reagovat
Kepy_FCB

Až zavřou Peltu dojde k obratu

Reagovat
smazaný uživatel

Rezignace Vrťa nestačí, jo?

Reagovat
Kepy_FCB

Lokální problém

Reagovat
smazaný uživatel

No jo, jenže Pelta taky prodal Rosu za půl miliardy.

Reagovat
Kepy_FCB

A kolik si ulil do Peltonce?

Reagovat
smazaný uživatel

V tý době dělal na Spartě.

Reagovat
smazaný uživatel

To byl Košťálův majstrštych.

Reagovat
lampas

Měla Sparta vůbec někdy nějakého lepšího odchovance než je Rosa?

Reagovat
smazaný uživatel

Berger, Plánička

Reagovat
FCSL

https://twitter.com/UtangacAdam/status/1005899802524168192

Novej Rosický už je, ale ještě musíme pár let počkat Komentář skvělej

Reagovat
smazaný uživatel

takhle si predstavuju podle mistnich odborniku obranu v MLS

Reagovat
smazaný uživatel

Takováhle obrana v MLS opravdu je.

Reagovat
smazaný uživatel

Po rokoch bohatých, prichádzajú roky chudobné. Je to cyklus. Takí Maďari sa načakali,. kým ako tak upútali na ME 2016. Angličania okrem účasti nič moc už polstoročie...

Reagovat
smazaný uživatel

A teď by si Maďaři snad i přáli, aby se žádný EURO nestalo.

Reagovat
Kixi Syhimour

Reagovat
stas87

Do toho eura v 2004 boli vzdy ceske alebo ceskoslovenske timy vyborne pripravene takticky a hraci vzdy drzali spolu ako tim a ten doraz na to, aby hrali timovo im dost pomahal v zapasoch, kde neboli favorit ale outsider, co mohol prekvapit a porazit papieroveho favorita. Ale v Portugalsku k tomu pridali cesi aj vyraznu individualnu kvalitu podporenou prave timovostou. Jeden makal za druheho a aj ked napriklad prehravali 0-2 s Oranjes, tak zapas nezabalili a dokazali ho otocit. Tohto sucasny tim schopny nie je a dost mozno ani nebude.

Sucasnej repre ostala taktiez len ta timovost ale individuality su druhoradej kvality a to skratka nestaci k tomu, aby porazili Island ci Severne Irsko. Tieto timy su na tom snad s vynimkom Gylfiho este horsie. Ale tu kompaktnost vo vsetkych radoch a enormnou snahou tu absenciu individualnej kvality vymazu. A ked to nejde po zemi, tak zapas urvu dorazom pri standartkach. Cesko ma teda oproti tym dvom repre stale lepsich hracov ale nesedi im, ked super uhra vyhru ci remizu napohlad hnusnym a urputnym futbalom , v ktorom je plno subojov a je to prave len o fyzickej hre. No a tam sa ukaze najväcsia slabina trenera Jabulima...ten typek nema ziadny plan B, nedokaze reagovat na to, co sa odohrava na ihrisku a hraci si neveri. A aj mentalne su podla mna o nieco slabsi ako prave ti islandania.

V minulosti sa vychvaloval Dovalil a jeho 21ka ci ms do 20 rokov. Lenze z tych timov vyrastlo minimum hracov, co by dneska uspeli v europe. Ziadna vyrazna individualita, co by niecim vycnievala a bola zaujimava pre timov zo Spanielska alebo Anglicka. S tym samozrejme suvisi, to co je napisane hore. Namiesto toho, aby sa viac zacalo pracovat na individualnej stranke, tak sa zdoraznuje taktika a taka ta strojovost. Potom chorvati chodi za miliony euro z ich ligy, pretoze dokazu uspiet v sucasnom futbale. Napriklad taky Brekalo bol pri zapase v Karvinej proti ceskemu timu v zapase U21 jasne najlepsi hrac na place. A nechytal sa na neho nikto z ceskeho timu. Ale cesi dokazali chorvatov porazit. Preto si myslim, ze sa mladeznicky futbal v Cesku dost precenuje.

Tie talenty stale mate a objavuju sa. Lenze sa mrha ich talentom kvoli tomu, aby zapadli do trenerovo systemu a nerozvija sa ich talent. Taky Pospisil sa ukazoval celkom dobre a nakoniec skonci v Ekstraklase. Alebo Horava...z neho mohol byt tiez dnes lepsi hrac a mohol hrat v lepsej lige. Ale on nadalej hnije v Plzni a je spokojny s tym, ze hra za dobry cesky tim so sancou na titul.

Dalsi problem vidim v tom, ze ti hraci co odidu von, tak vobec nezvladaju prechod do inej krajiny a ligy. Skratka neakceptuju to, ze na ich post je konkurencia a nic nedostanu zadarmo. A ked s nimi trener prestane ratat, tak radsej zvoli navrat do Ceska ci si stazuju cez noviny namiesto toho, aby v prvom rade zacali pracovat na tom, aby im trener dal sancu. Petrzela napriklad v kazdej volnej chvili jazdil do Plzne namiesto toho, aby sa ucil nemecky...

Teraz prestupil Delaney za 20 mega euro do BVB. No a ja si trebars myslim, ze je to len o kusok lepsi hrac ako Darida. Ale ten sa pravedpobone uz neposune smerom hore ako sa posunul prave Delaney. Lenze dani takych hracov, co su schopni vonku uspiet skratka produkuju viac ako cesi. Cornelius je celkom slusny utocnik, vo Feyenoorde je Jörgensen, maju este Dolberga, ktory pripomina Schicka. Ale v tych slavnych koeficientoch su na tom horsie ako cesi.

No a za dalsie, ti hraci ako Nedved ci Poborsky vyrastali v casoch, kedy veskeru podporu posbieral futbal a hokej. Az s odstupom bol tenis a dalsie sporty. Dneska niekolko sportov pribudlo a aj to sposobuje to, ze uz zakladna nie je taka ako v minulosti. Samozrejme dnesna doba je plna notebookov, mobilov, facebookov ci instagramov. Ale to vsetko maju aj v Rakusku, Dansku ci Svajciarsku a tie deti tam sportuju a dotiahnu to kolkokrat dalej ako cesi.

Co sa tyka tych trenerov, tak je tam konecne posun, ze uz sa nerecykluju dokola ludia ako Kotrba, Tobias a podobni ludia. Otazka ale je, ci na to ta nastupujuca generacia trenerov bude mat. Holoubek prilis neuspel a teraz sa upratal na Slovensko. Ja sledujem BL a tam sa doslova roztrhlo vrece s mladymi trenermi. Nagelsmann, Tedesco, Herrlich, Kohfedt. Nouri, Skripnik, Kovac, Breitenreiter, Schwarz, Baum ci Dardai su vsetko treneri pod 50 rokov. A vsetci dokazali byt so svojim timom uspesni. Niektori kratkodobo, niektori dlhodobo. Takze touto cestou by sa ceske kluby mali vydat a nie dokola davat sancu neuspesnym trenerom.

Posledna taka bizarnost je u vas vek hraca, dokedy je povazovany za talent. To je aspon v zapadnej europe hrac, co ma medzi 16-20 rokmi. Do tohto veku sbiera skusenosti a ked ich ma dostatok ako napriklad Draxler(100 zapasov v BL do 20 rokov) tak uz potom nemoze byt povazovany za talent ale uz je z neho takmer hotovy hrac.

Reagovat
Mr.Mike

někdo krátce o čem to je?

Reagovat
Kepy_FCB

Nevím je to v divném dialektu

Reagovat
smazaný uživatel

Tak vy tam neviete ani po česky nie to chcieť rozumieť inemu jazyku

Reagovat
Ragazzo d'oro

Reagovat
$$CaptainKokotko

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
mayday

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
REPLIKATOR

Reagovat
$$CaptainKokotko

Reagovat
KingMaster13

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
czech_mira

Reagovat
Snatus

Ten článek, to je zas neskonalá píčovina.

Reagovat
smazaný uživatel

Proč?

Reagovat
Snatus

Autor ho sepsal na základě impulzivní emoce z dojemné rozlučky Rosického, není za tím nějaká větší analýza stavu našeho fotbalu nebo nějaký hlubší motiv. Přijde mi už jako klišé opakovat fráže jako: "proháněli zralí čtyřicátníci Poborský s Kollerem a diváci mohli sledovat podívanou takové úrovně, kterou současná liga, ani reprezentace není schopna nabídnout." NEBO "I v důchodovém věku dokázali bývalí reprezentanti nabídnout technické dovednosti takového stupně, že jim dnes může většina ligových fotbalistů jen tiše závidět."

Tohle vše mi přijde jako hospodské povzdechnutí nad stavem českého fotbalu. .

Reagovat
smazaný uživatel

Jinými slovy jsi četl první dva odstavce, kočičko.

Reagovat
Snatus

Tvůj článek? Dotklo se tě to?

Reagovat
TheTopFootbaler

Ale hlavně si nezapomeň popíchnout, jak je celý článek "neskonalá ****vina".

Reagovat
Snatus

Nepřehazuj si účty.

Reagovat
TheTopFootbaler

Reagovat
TheTopFootbaler

Reagovat
Kucka

Nejvíc do očí bijící rozdíl mezi současnou českou a "zlatou" generací fotbalistů (nebo i zahraničníma kopáčema) je podle mě v prvním doteku. Nikdo z repre prostě nemá skvělý first touch, což je pro moderní fotbal dost klíčová věc. Nevím, kdy jsem naposled (kromě Poboráka včera) viděl nějakého Čecha zalepit těžký balon nebo jen pasáž hry repre, kdyby to někomu neodskočilo.

Reagovat
smazaný uživatel

Schick

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
Bakary3

Chyba podle me je, ze vychovame jen "fotbalisty", ne lidi, propojeni se vzdelanim nefunguje. Hlavne, ze umi kopat do mice, ale jsou to tupci, zadny osobnosti, a pak se divime, ze s prvni velkou vyplatou litaji v oblacich a na fotbal serou.

Profesionalita nula, o tom se nemusime bavit, to je videt uz od vedeni naseho fotbalu. Podvodnik vedle podvodnika.

Tlak na vysledky i u deti, i v juniorsky lize, kterou uzavreli, at se nepada a tenhle tlak jde stranou. Stejne slo jen o body..

Herni ustrasenost..

Dal, treba v Holandsku pry prechod vekovymi kategoriemi funguje uplne plynule, treneri se znaji, o hracich si podavaji info a pak vlastne jen prevezmou kluka, kteryho uz znaji. U nas? Bordel - kdo to je? Neznam, nezajima me.

A pak, chci mit profiky, musim jim teda udelat podminky. U nas kluci po dorostu dostanou treba 10 tisic, petkrat tydne trenuj, o vikendu jsi nas a bud rad, ze jsi tu.

Pak to dopada tak, ze spoustu kluku, co na to ma, jde kopat divizi za treba i vic penez a 2-3 treninky tydne..

A to, ze se nedava prostor mladym v lize.. Misto toho hraji tricatnici, kteri byli odlozeny pulkou ligy.. Vzdyt ten 17 letej kluk ho za pul roku dorovna.. Ale to je u nas sci-fi ..

Reagovat
Kepy_FCB

Reagovat
stas87

K tomu poslednemu bodu...v minulosti som cital rozhovor so Strestikom alebo Kaloudom. A on vravel, ze ked hral v Brne, tak mu starsi hraci nadavali, ze nema riskovat a skusat klucky ci päticky. Mozu kvoli jeho chybe potom dostat gol a pridu o premie za zapas a potrebuju uzivit rodinu. A tento pohlad asi bude aj dnes prevazovat a preto si ti mladi casom prestanu dovolovat veci, ktore si inde v europe hraci v ich veku dovoli a kludne aj s chybami. Ale nikto z nich nedostane to herne sebavedomie aj za cenu toho, ze to nie vzdy vyjde.

Reagovat
Kokesh

Vzdyt oba dva dokazali tahnout Brno za hodne slusnymi vysledky, oba dokonce sli do naseho nejslavnejsiho ceskeho klubu. Jasny, ze Ramos neserve Cristiana, ze dela tri preslapovacky za sebu na pulce a ztrati balon, ale v nizsi kategorii to bude asi hodne podobne.

Reagovat
stas87

No ale oni popisovali situaciu, kedy zacali hravat za acko a este neukazali spoluhracom, co vsetko ovladaju. A ti starsi ich od veci, co su riskantne a nemusi vyjst, odhovarali.

Reagovat
Kokesh

Tohle by ti takovy Svanci rekl naprosto stejne, kdyz jako mlady floutek zacinal ve Zbrojovce. A vidis, tyhle "picovinky" mu zustaly do konce kariery...

Reagovat
Bakary3

Copak v tom áčku, když už to v sobě ten kluk má, jentak to nezmizí...

Horší je, že je za to trenér seřve už v přípravce, tam ty věci ukládají do povědomí, a to je pak průšvih.. Jenže bohužel i na týhle úrovni často jde trenérům o to, aby radši dostali o gol míň, než aby to toho kluka někam posunulo...

Reagovat
Azazelo RD

Cassano, Balotelli, Ramos, Eboue, Yaya atd.

Reagovat
Bakary3

Samozřejmě, že jsou hráči extrémně talentovaný, kteří i přes svou hloupost nebo nevyspělost něco dokážou, třeba i na naše poměry V. Kadlec... Ale nemohl dosáhnout víc?

Nemohl Balotelli a Cassano dosáhnout víc?

Každej má tu hranici jinde...

A třeba Ramos nevím, jak je na tom s IQ... Ale jeho zápal pro fotbal je jednoznačnej.

Jde o to, že u nás to ty kluci často nemaj v hlavě srovnaný, nemusí být Einsteini, ale měli by vědět, jak to asi tak chodí, co si můžou a nemůžou dovolit.. A měli by být i podporováni ve vzdělání, spolupráce se školami prostě u nás nefunguje..

Reagovat
Azazelo RD

Fakt si nemyslím, že je problém vzdělání. I v těch našich silných generacích se to opravdu nehemžilo profesorama.

Reagovat
Bakary3

Jenže ta doba taky byla trochu jiná...

Za Masopusta si šli kopnout, hráli za suchý z nosu, nikdo se o ně nezajímal...

Reagovat
Hokaido

Ramos tam nemá co dělat. Možná je bezmozek, ale fotbal je pro něj vše a snad nepamatuji, že by měl mimo hřiště nějakej problém.

Reagovat
Azazelo RD

Vždyť právě to podporuje, že tupost a nedostatek vzdělání není problém.

Reagovat
smazaný uživatel

Jenže Ramos není tupej. To by se nedostal do Realu a už vůbec by tam nedělal takhle dlouho kapitána.

Reagovat
Azazelo RD

Jasný.

Reagovat
smazaný uživatel

Tak to prostě je. Hráči na téhle úrovni tupci nejsou. Kdyby byli, tak by se tam nedostali.

Reagovat
Azazelo RD

Jsi mimo.

Reagovat
smazaný uživatel

Ne, ty jsi mimo

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
mayday

Co hraješ? - Zálohu. - Dobře, půjdeš na beka.

Reagovat
Kokesh

No Marcelo hral v Brazilii kridlo a v RM skoncil na beku. Kde je problem?

Reagovat
mayday

Ale nikde Jen jsem tak parafrázoval, jak často jedná kouč, když mu přijde novej kus z dorostu nebo z žáků, jak psal kolega výše.

Reagovat
FUnk

Reagovat
r.mrazik

pak je tedy s podivem,ze brazilci/africani,kteri se "podepisuji tremi krizky", jsou tak bozi...

jinak ale souhlas

Reagovat
VojtovaChelsea

protože se na to sere..jednoduchý

Reagovat
Kincl

Souhlasí někdo s mojim názorem, že si myslím, že v této době je prostě hodně věcí i okolo fotbalu jako myslím, co lidi rozptyluje? A prostě chybí cílevědomost? Chci tím říct, že prostě je víc možností jak trávit volný čas, než jít trénovat i mimo tréninky. Že prostě hráči nemají sny hrát za anglický klub ale stačí jim výplata a v pátek je člověk potkává po klubech a prostě tam není ten zápal do toho fotbalu nad "normu" znám prostě dost lidí co hrají fotbal a mohli by být výš ale prostě jedou jen to co musí a pak se vylejval na diskotékách. Viz. co si pamatuji od kamarádů tak docela často takhle potkávali na diskotéce Horu (toho útočníka, už nevím odkud je). Napadá mě prostě Jágr, kdy často sám říkal že i sám na stadionu prostě trénoval do večera a přidával si zátěž :) Nebo je to spíš hovadina a chyba je jinde?

Reagovat
Kincl

Řekněme že prostě nemají ani trpělivost, že jasně že za rok, dva nebudou někde na TOP úrovni, ale že prostě nemají ani trpělivost.

Reagovat
Kokesh

Taky je to videt na sportu celkove, konkretne fotbalu. Mensi zajem mladeze o sport, zaniky vesnickych klubu...asi se to dalo ocekavat s dobou, jen by me zrovna v tomhle pripade zajimalo srovnani s Evropou.

Reagovat
smazaný uživatel

Argumenty podobného typu jsou blbost. Minimálně všude v Evropě je to stejné a jiné státy dokáží vychovat kvalitní fotbalisty.

Reagovat
Kincl

Ale tak vem si kolik lidí hraje fotbal u nás a v Německu

Reagovat
smazaný uživatel

Nemůžeš nás srovnávat s 80 milionovým Německem ale se státy nám podobnými.

Reagovat
smazaný uživatel

Je vám jasný, že menší Chorvatsko a Srbsko jsou na tom mnohem lépe...

I Slováci.

Reagovat
stas87

Srbsko ale neutvori taky kolektiv ako cesi a preto nemaju ani lepsie vysledky vzhladom k tomu, ze maju invididualne daleko lepsich hracov. A slovaci maju Hamsika, vyskocil teraz Lobotka a este tam je Skriniar. Zvysok je na cca rovnakej urovni ako maju v sucasnosti cesi.

Reagovat
smazaný uživatel

Hele, co je zač ten Bero?

Můžeš mi ho nějak popsat?

Reagovat
stas87

Zaloznik, co si svoje odbeha a odbrani. Asi ma herne celkom blizko ku Kuckovi, cize zaloznik, co ma dobru strelu a ked moze, tak sa aj tlaci do koncovky a doplni utok z druhej vlny. Nie je to kreativny typ hraca. Aspon si ho takto vybavujem z Trencina. V Trabzonspore som ho nevidel hrat a tam aj casto sedel. Je dolezite si uvedomit, ze v AS mal zalohu, ktora si vytvarala vela sanci v zapase a on do nej patril. Trencin vtedy hral velmi ofenzivne a strelecky ich tiahol Van Kessel a prave Bero.

Reagovat
smazaný uživatel

Tohle mi jasný právě je tvl.

Reagovat
Azazelo RD

Island.

Reagovat
smazaný uživatel

Tomu jejich zázraku vůbec nerozumím právě.

Reagovat
Azazelo RD

Tam je hrozně důležitá disciplinovanost a pracovitost, která bude asi v té povaze. U nich asi tolik nehrozí, že by někdo přestoupil do lepšího klubu a přestal na sobě pracovat. A druhá věc je ta bojovnost a štěstí jak prase, že se jim to všechno sešlo.

Reagovat
stas87

No, o nejakom stasti by som u nich nehovoril. Ich vyber do 21 rokov sa dostal na zaverecny turnaj a postupili na dva turnaje po sebe a predtym do baraze. To uz naznacuje, ze ten futbal robi dlhsi cas dobre aj napriek tomu, ze su vyrazne limitovani poctom ludi. S tou povahou suhlasim.

Reagovat
Azazelo RD

Štěstí, že se jim to sešlo ve smyslu, že prostě mají tu bojovnost a kvalitu najednou a nerozmělnilo se jim to do více generací. Ten tým kvalitu má a výsledky samotné nejsou o štěstí nebo jen o štěstí.

Reagovat
smazaný uživatel

nahoda, ktera splaskne.

Reagovat
Azazelo RD

Možná, ale tak za 5-6 let.

Reagovat
smazaný uživatel

spis tak za dva tydny

Reagovat
Azazelo RD

I kdyby skončili poslední ve skupině, tak pořád kvalitu mají, jelikož postoupili na MS

Reagovat
TheTopFootbaler

Klidně i těch 5-7.

Reagovat
smazaný uživatel

tak balkanci byli vzdy technictejsi hraci nez my

Reagovat
smazaný uživatel

je fakt, že většina nejlepších hráčů světa jsou z chudých poměrů a fotbal byl pro ně v mládí vším. Tohle moderní doba (obzvlášť ve vyspělých zemích) už nenabízí a tady musi právě přijít krok vpřed od těch klubů, jak s tema klukama pracovat a vštípit jim i tyhle hodnoty.

Reagovat
Kincl

Je asi i pravda že třeba kluci v Brazílii pokud se nenarodí do bohaté rodiny tak je "skoro" jediná šance jak uspět tak hrát fotbal. V Evropě je to jiné no. Ale jak říkám znám dost kluků co hraje fotbal, ale prostě si ty diskotéky a kalby neodpusti. Bavím se třeba o Mostu.

Reagovat
H.N.T.

Ano. Jen k tomu pridam, ze je zde i jiné “rozptyleni” nez diskotéky apod nejsme na tom zase tak spatne v téhle zemi, aby jediná moznost mladych ogaru byla vzít mičudu a jit na hriste. Je tady daleko více sportů které dnes muzou ty děcka dělat, mas tady kola (bmx nebo silnice/les), velky rozmach bojovych sportu a spousty dalsich. V nasi zemi to neni jako napr v kanade v hokeji kde proste ten sport je nesmirne popularni a tradicni, ze kazde decko chce byt hokejista. To samé asi fotbal v brazilii. Samozrejme je zde spousta dalsich faktoru o kterych tady lidi pisou ale tohle hraje podle me taky roli. Nemam zadne cisla ale podivam se na fotbal kolem sebe (3-4 tridy, okresy atd) a vsude kde to znám trpi nedostatkem mladych hracu- takze uz na te nejnizsi urovni minimalni konkurence. Nebudem se hádat kdyz reknu ze Kanada je v hokeji jinde nez snad vsichni, maji nejvyssi pocet registrovanych hokejistu na svete-suverene. Velký výber-velká konkurence- vetsi pravdepodobnost velkeho mnozstvi kvalitnich hracu.

Reagovat
H.N.T.

Zase je potreba si uvedomit, ze je krasne ze u nas ty moznosti jsou. Mame fotbal asi nahovno, ale máme skvele lidi v tenise, atletice, lyze atd.

Reagovat
Azazelo RD

Lyžování? Myslíš biatlon? Nebo Ledeckou, která funguje systému navzdory?

Reagovat
H.N.T.

Oboje. Sorry nemam zas tak velky prehled abych ti vyjmenoval ve kterych hlavne indivind sportech dokazeme prorazit. Chtel jsem poukazat na to, ze dnes proste u nas mas obrovksou spoustu moznosti. Jsem nejaky 90’s rocnik. Moji hlavni zabavou bylo vzit hokejku nebo balon a jit za barák. Taky jsem oboje hrál, jedno na nizke urovni, druhe na rekneme “vyssi”. Dneska muzou ty decka mít sen vyhrát mega za turnaje v dotě, nebo byt youtuberem (jo trochu klišé ale proc ne kdyz je to bavi?)

Reagovat
Azazelo RD

Já narážel na to, že klasické lyžování je úplně v prdeli. Sjezdové možná ještě horší. Ledecká, jestli se nepletu, tak funguje mimo systém. Skoky a severská kombinace taky nic moc. Ale jo, možností je víc, i když i ty svazy mnoha dalších sportů fungují stejně jak ve fotbale.

A hlavně, co je sakra dota?

Reagovat
H.N.T.

Pc hra pořádaji se v tom velke turnaje kde jsou hlavni ceny opravdu slusne baliky penez. Rika se tomu e-sport (aspon myslim) a silne to nabralo na popularite. Proste muzes byt profi hrac na pc za solidni $$

Reagovat
Azazelo RD

Tak to se nedivím, že je fotbal v prdeli.

Reagovat
H.N.T.

Reagovat
H.N.T.

Jako kdyz si vzpomenu na nejakou, 3-4 tridu, bylo nejdulezitejsi ve skole o prestavkach vymenovat hokejove karticky a probrat vysledky extraligy z predesleho dne. Po skole za barák, kde jsme meli malou poulicni hokejovou ligu, na kterou stacily decka ze sousednich ulic kdybych si chtel hrát na coache Cartera a poskladat dnes jeden takovy malý tým, musel bych obejit 5 okolnich dedin a to bych musel urcite vetsine vysvetlovat jak se to hraje. Hokej a fotbal byli proste driv popularnejsi nez dnes. Muj nazor

Reagovat
TheTopFootbaler

Pamatuju si, jak když jsme byli tak kolem toho roku 2010 na základce, hráli jsme vzadu ve třídě hokej, kde hokejky byly naše dlaně a pukem se nám stalo víčka od PET lahví, brankáři měli lapačku a vyrážečku z pantoflí. Hráli jsme si přitom na repre, každý chtěl být Vokoun nebo Plekanec, ti s větším přehledem hráli Crosbyho nebo Karlssona. Po škole jsme vzali mičudu a celé odpoledne hráli zápasy na umělce, když jsme se unavili, tak varšavu. Kde ty časy jsou.

Reagovat
H.N.T.

Tyvole to víčko-hokej taky pamatuju

Reagovat
TheTopFootbaler

Neskutečně jsme to tehdy žrali, měli jsme tehdy i dost slušný přehled o hokeji na náš věk.

Reagovat
forma

Reagovat
smazaný uživatel

S tou popularitou je to možná pravda. Vzpomínám si na spolužáka ze základky, který byl docela tlustý a vůbec ne nějaký sportovec a ani ho sport moc nezajímal, ale stejně si jednou udělal ten slavný Ronaldův účes z MS 2002

Reagovat
ratusek

Potřebuješ na to prachy, protože naše svazy na to prcají. Se podívej kam se dostaly skoky na lyžích například. Otec Ledecké si zase pořád stěžuje jak se k nim svaz chová. Dnes potřebuješ hlavně kontakty a prachy. Bz toho můžeš být sebelepší ale je ti to víceméně k ničemu.

Reagovat
H.N.T.

To samozrejme taky.

Reagovat
forma

Ale kdo tady potom uvede na pravou míru úspěchy juniorských reprezentací ??

Reagovat
smazaný uživatel

Že? A bylo jich hodně.

Reagovat
Spalovač šancí

Protože to nikoho nenapadlo vychovávat Nedvědy a Rosické?

Reagovat
Azazelo RD

Naprosto zásadní problém je, že se hází klacky pod nohy Peltům a Horníkům a ten fotbal se tady sám fakt neudělá.

Reagovat
smazaný uživatel

Zdenda Ščasný se tenkrát Ivana zastal - v době nejprudší mediální štvanice, kdy na Ivana pokřikovali na ulici i 10letá děcka: "Ivan je člověk, který fotbalem žil 24 hodin a dělal pro úspěch první poslední." I z těch odposlechů bylo vidět, jak mu na Viktorce záleží. "Já to nedělám pro sebe!"

Reagovat
ratusek

Reagovat
REPLIKATOR

Reagovat
smazaný uživatel

Dnešní Rosa by jezdil na trénink autem, měl iPhone a volným čase by hrál fortnite a koukal na fattyho a kdyby se nakej hodnej kluk s normál rodinou našel tak by jo semlely zbohatlý mrdky.Ono i teď ty top hráči to je samej emigrant a rozvrácena rodina a chudák.Par normál kluků tam je ale to je jeden ze sta co dostanete šanci

Reagovat
smazaný uživatel

Reagovat
TheTopFootbaler

Nějak mi uniká smysl tohohle příspěvku.

Reagovat
SuperBanikovec

Přidám se k rozumbradum a taky tu něco napíšu.... Problém je i v tom, že ti mladí z top týmů v Česku nemají s kým hrát. Je sice hezké že U12 rozseká nějaký Šumperk 23:0 ale tohle těm hráčům absolutně nic nedá. Buď to musíme zvednout i úroveň regionálních týmů nebo si prostě platit zápasy se zahraničními týmy. Všechno jak víme, je otázka peněz....

Reagovat
ttopi

Ať už je tak 15.6., tohle je horší, než královská svatba. Za chvíli jdu na záchod, snad tam nebude Rosický

Reagovat
Pablos

Já se taky přidám... podle mě by bylo fajn, kdyby existovaly nějáké kvóty pro kluby ohledně mladých hráčů. Mám za to, že v hokeji to třeba funguje né ?

Reagovat
ACSMan

Btw: neví někdo, kde zpětně sehnat nějaké triko či dres co se prodával v sobotu na Letné?

Reagovat
SpecialOne

Myslím reprefotbal.cz

Reagovat
Talker

Podle mého je problém, že hráči pod 21 prakticky nehrají ligu.

V první pětce je tam jediný hráč (Lischka) ročník 97 a mladší, který ji hraje. Jinak tam jsou ročníky 96 a starší. To je podle mého fail. Když ti hráči dostanou první šanci v lize v 21 letech, tak se stanou oporami kolem 23 let třeba a pak jdou ven do průměrných klubů.

Když se mrkneme na "zlatou generaci" (EURO 2004), tak Nedvěd, Rosický. Baroš, Galásek, Jankulovski, Šmicer, Poborský, Hubschman, Ujfaluši, Čech, Grygera, Jiránek a asi i další hráli už v 19 základ ve svém klubu.

Je otázka, proč se to teď neděje - to potřebují ti hráči opravdu více času nebo jsou horší? Podle mého pokud ti hráči nedostanou šanci dříve, tak nemají šanci se chytit v zahraničí. O 25tiletého hráče se zkušenostmi z naší ligy opravdu velkokluby mít zájem nebudou. Takové hráče si vezmou týmy ze středu tabulky za drobné.

Reagovat
ttopi

Kdyby dneska hráč ve 20 měl kvalitu na základ, tak ho hraje. Problém je ten, že máme furt strach, že když tam bude někdo mladej, tak to může znamenat ztrátu bodů, které pak můžou o něčem rozhodnout.

A tvá zlatá generace - to byli zkrátka talenti, jaké dnes asi nemáme.

Reagovat
Talker

Přijde mi extrémně nepravděpodobné, že by v juniorkách/lize nebyl jediný teenager, který by měl kvalitu na TOP5 ligy. Neříkám, že jich má být 20, ale minimálně bych čekal jednoho/dva hráče, kteří mají třeba 5-10 zápasů v těch nejlepších týmech. Podle mého se spíš čeká prostě o pár let déle, spoléhá se na starší hráče a mladíci dostávají šance později.

Když se ti hráči srovnávají v 18ti letech, tak jsou srovnatelní, ale ve 21 letech jsou z těch mladíků ostatních zemí tahouni týmů, kdežto ti naši se teprve začínají prosazovat v lize.

Když vezmu to Dinamo Záhřeb

Benkovič - ročník 97, 4500 ligových minut.

Sosa - ročník 98, 2000 ligových minut.

Moro - ročník 98, 3000 ligových minut.

Coric - ročník 97, 5000 ligových minut.

K tomu ti odchozí:

Rog (95) - do sezony 16/17 5000 ligových minut

Pjaca (95) - do sezony 16/17 6000 ligových minut

Brekalo (98) - začal hrát 15/16, následně přestoupil

Halilovic (96) - do sezony 13/14 měl 2000 minut

To je dohromady 30.000 minut pro teenagery v posledních pár letech. V jednom týmu. U nás bys to složil možná dohromady u všech ligových týmů dohromady.

Reagovat
ttopi

Však já s tebou souhlasím. Jen si nemyslím, že by to bylo tím, že u nás talent nedostává prostor.

No řekni sám - kdybys byl trenér a měl v juniorech talent, který by měl na základ v Áčku - proč bys ho tam nedal? Nevidím jiný důvod, než obavu z toho, že něco zkazí. A nebo ten, že takové talenty nemáš. Furt je potřeba brát v potaz, že jsme moc malá země na to, aby jsme každou dekádu plivali Nedvědy, Kollery, Čechy a Rosický. Buďme rádi za to, co máme

Reagovat
Stiksxx

Od příští sezony v Eredivisie nebudou moct rezervní týmy nasadit žádného hráče staršího 23 let. Což je taky pěkná volovina. Kór pro hráče, kteří přichází po zranění a nebo pro ty, co přicházejí jako noví.

Reagovat
smazaný uživatel

Není tam žádná výjimka?

Reagovat
Stiksxx

Není..

Reagovat
xjert02

Tohle udělá ze soutěže obdobu juniorky. K lepšímu zvládnutí přechodu z mládežnického do dospělého fotbalu to nepomůže, spíše naopak.

Reagovat
smazaný uživatel

Nema cenu v tom hledat velkou vedu. Male narody proste maji obcas propady resp. slabsi generace. Nejde to udrzet neustale na te nejvyssi urovni. V posledni dobe se to nedari ani Holandanum a na druhou stranu je uspesny treba Island nebo Wels. Vsadim se, ze za 10 let pro ne bude MS/EU opet neco nedostizneho. Takze jde o to se zklidnit po tom obdobi neuveritelnych vysledku a v klidu vyckat na vlnu talentu. Jinak by bylo dobry, kdyby zensky nemely tak liny kundy a rodilo se vic deti. Jak za Husaka

Reagovat
vanGomm

Ohledně těch malých národů naprostý souhlas.Třeba u nás se ta kvalitní generace sejde zhruba tak jednou za 20-25 let.Ovšem ta generace se musí nejen tzv.sejít,ale navíc musí mít ještě potřebnou dávku štěstí a shody dalších náhod.Třeba generace kolem Masopusta na MS 1962 v Chile,tak tam jsme vůbec nemuseli hrát.V rozhodujícím zápase ve skupině se Skotskem jsme prohrávali 1:2 a tuším oni nastřelili tyč.No a těsně před koncem Scherer vyrovnal na 2:2 a šlo se do prodloužení.Místo 1:3 to bylo 2:2.To štěstí se nás pak drželo krom finále celé MS.Hlavně to ČF s Maďarskem to při nás stáli všichni svatí Ani výhra na ME 1976 se neobešla bez notné dávky štěstí.Pokud by na Bratislavu v zápase s Anglii nepadla mlha zřejmě bychom prohráli a vypadli už ve skupině.Anglie tuším tehdy vedla už 0:1.Takto se druhý den hrálo znovu a to byla naše klika.Generace kolem Nedvěda se vlastně dostala na MS pouze v roce 2006,ale tam dopadla stejně špatně.Pokud jde o naše ženy,tak zde bych se jich přece jen zastal.Děti jsou v posledních řekněme 20 letech totiž velice drahá záležitost.Když to trochu,ale opravdu jen trochu přeženu,tak si děti dnes může dovolit pouze ten co jak se říká neví co s penězma.Smutné bohužel je to tak.

Reagovat
smazaný uživatel

Moji rodice meli tri deti, rodice rodicu 4 a 9. Bylo to bezne a rozhodne nebyla vyssi zivotni uroven a mensi rizika. Jsme moc pohodlni a posrani. Ale s tim fotbalem souhlas

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele