Liga na jaře otestuje novinku, ke slovu se dostane poloautomatická ofsajdová technologie

Ligová fotbalová asociace ve spolupráci s O2 TV plánuje na jaře začít s testováním poloautomatické ofsajdové technologie. Systém je výrazně rychlejší než ten, který aktuálně první liga využívá. Zavedení poloautomatické technologie do "ostrého provozu" v nejvyšší soutěži se ale ještě v příští sezoně nedá čekat, LFA bude s O2 řešit, na kolik by novinka vyšla. Při prohlídce centra VAR (videorozhodčího) na pražské Brumlovce to dnes novinářům řekl výkonný ředitel LFA Tomáš Bárta.
Česká liga od začátku této sezony využívá pro posuzování ofsajdových situacích systém Xeebra a takzvanou kalibrovanou lajnu. Sudí v centrále VAR musejí ručně zadávat čáry a pomocí toho vyhodnocovat, zda se jedná o ofsajd, či ne. Poloautomatický systém vyhodnotí situace sám a videorozhodčí dostane výsledek. Technologii zatím používá jen několik nejsilnějších domácích soutěží a také UEFA v Lize mistrů či Evropské lize, k vidění byla rovněž na letním mistrovství Evropy.
"Inspirovali jsme se na Euru v Německu, nějakým způsobem to funguje ve Španělsku. Odhodlávali se k tomu taky nějaký čas. My teď ve spolupráci s O2 řešíme finanční náročnost, způsob fungování. Na jaře bychom chtěli začít s testováním a výhledově bychom chtěli systém zavést do naší ligy," uvedl Bárta.
"Systém je autonomní, nevyužívá k tomu kamery, které používáme pro televizní přenosy. Budeme zkoušet umístění na jednotlivých stadionech, jakým způsobem to bude kompatibilní," podotkl Bárta.
Současný systém vyšel na několik desítek milionů korun, poloautomatická technologie je nákladnější. "O kolik je to dražší, to v tuhle chvíli nedokážeme odhadnout. Ve spolupráci s O2 budeme řešit finanční náročnost celé operace. Budeme muset vyřešit způsob financování. Nicméně věřím, že prostředky na to najdeme," uvedl Bárta.
Nepředpokládá, že poloautomatický systém bude v lize zaveden už od příští sezony. "Myslím, že je předčasné takhle uvažovat. Myslím, že do příští sezony patrně ještě asi ne. Samozřejmě je to cíl v co nejbližší době," řekl Bárta.
Sudí v podzimní části první ligy použili kalibrovanou čáru v 88 případech. Někdy se vyhodnocování vzhledem k obtížnosti situace protáhlo na několik minut. Nejprve je totiž potřeba "zkalibrovat" hřiště a teprve poté mohou rozhodčí prstem na monitoru pokládat čáry, zvlášť pro postavení obránce a útočníka. Musejí si dát velký pozor, aby byli přesní, někdy navíc vyhodnocují i více ofsajdových situací najednou a používají k tomu různé kamery.
"Tady ve VAR centru čas běží jinak. Myslíte si, jak jste byli dobří a rychlí a pak zjistíte, že vám to trvalo tři čtyři minuty," uvedl sudí Jan Všetečka, když novinářům ukazoval, jak celý systém funguje.
V centrále VAR na Brumlovce jsou čtyři stanoviště. Pro poslední kolo základní části, při němž se bude hrát všech osm duelů v jeden čas, by tak kapacita nestačila. "Pokryjeme všechny zápasy. Čtyři odsud z centrály, zbývající čtyři ve starém režimu. Tedy z minivanů, které budou přistaveny přímo u stadionu. Bude v nich odpovídající technika včetně kalibrované čáry," poznamenal Bárta.
Videorozhodčí za jeden zápas dostane 17 tisíc korun, jeho pomocník, takzvaný AVAR, pak pět tisíc. Hlavní rozhodčí na hřišti si přijde na 25 tisíc korun.
Komentáře (108)
Přidat komentářSuper víc technologií co rozhodnou přesněji a rychleji než člověk
A rozhodčí nebudou mít co žrát.
čipy do lidí
A lidi potom do křemíkového nebe
víš, že žádný křemíkový nebe není?
Listere?
a kam přijdou všechny kalkulačky? prostě umřou?
Systém je autonomní, nevyužívá k tomu kamery, které používáme pro televizní přenosy.
Proč to tedy řeší s O2 ?
Protože O2 financuje ofsajd lajnu. Je to součástí TV práv, že to mají zajistit.
AI
To ale není AI.
I kdyby byla, tak proc na to blit
hadam se stejne blilo na rtg zareni, internet i mobilni site
Všechny 4 věci jsou dobré nástroje, ale v rukou debila strašně nebezpečné a rukou zločince ještě víc.
Jasne vsak tak je to se vsim, stejne tak ten var je super vec, ale dostali to do ruky lide a zprasilo se to
To i krumpáč.
Jenže s krumpáčem si nehraje každej blbec a nedělají s ním tolik škody. I když a rentgenem taky ne.
S rtg se dají dělat parádní škody
To jo, ale nedostane se k němu kdejaký blbec.
UFO/UAP
To zase bude ostuda
takže se na to zase několik let bude čekat....
"Poloautomatický systém vyhodnotí situace sám a videorozhodčí dostane výsledek."
Ehm, a v čem je teda to POLOautomatický?
Protože to nedokáže sám rozhodnout špatně
Tak moment přihrávky asi pořád určují rozhodčí.
Například v tom, že zřejmě neposoudí, jestli se daný hráč zapojil do hry.
Protože neví, kdo poslal ryby
"Tady ve VAR centru běží čas jinak"
Je sice fajn ze se resi kalibrovana cara, presnost a rychlost rozhodnuti, vizualizace offsidu atd, ale zatim jsem nevidel ze by poradne nekdo vyresil kdy vlastne ten offside posoudit. Jestli okamzik prihravky je kdy se hrac dotkne mice, kdy mic zmeni smer a nebo kdy balon opusti hracovu kopacku. Tam ten rozdil muze byt desitky mozna sto milisekund a za tu dobu utocnik v behu ubehne klidne i pul metru. Chci tim rict, ze dokud tohle nebude transparentní pak to bude vzdycky stat za hovno a muze to bejt klidne AI a klidne polo nebo automaticky system.
Určitě když balon opusti hracovu kopacku.
Ale ta transparentnost tam opravdu zoufale chybí. Proč třeba neukazují detailní záběr na nohu přihrávajícího v tom konkrétním momentě ?
Asi je to tak, kdyz opusti kopacku. Ja se to snazil najit v pravidlech co maji na facr, ale v tom dokumentu co ma 170 stran jsem ani nenasel co znamená gol
Za to jsem zjistil ze gol hozenej rukou z autu je roh
. Kazdopadne porad je to proste seda zona ktera se da snadno vyuzit. A kolikrat ty zabery bud nejsou a nebo jsou uplne na hovno, tam je videt ze to posouvaji sem a tam a vlastne maji tri po sobe jdouci snimky ktery se dají považovat za okamžik prihravky.
Je to když opouští hráčovu kopačku. Vzhledem k počtu snímků za vteřinu je možné takto označit 3 snímky a pro vyhodnocení se vždy bere ten prostřední.
Dobre, ale to přece neni vubec dobra metodika, a vubec pak nedava smysl resit offside o 5 cm, kdyz uz na zacatku takhle rezignujes na přesnost.
Jak jako rezignuješ na přesnost? Vždyť se snaží být co nejpřesnější s tím, co mají. Podle mě spíše nedává smysl neřešit ofsajd jenom kvůli tomu, že by byl o 5 cm. To by byla rezignace na přesnost.
Jestli máš lepší metodiku se současnou technologií, tak jim klidně poraď. Určitě uvítají nápady na zlepšení.
Ja vim, ze to bude znit neuvěřitelně, ale ja jsem opravdu byl nejakej cas soucasti tymu co to implementuje
Takže ty jsi byl v týmu, který to implementoval, ale nikdy jsi neslyšel, v který moment se to má stopnout?
No, rikal jsem ze to bude znit neuveritelne
ale fakt byl no, ale nebyl jsem moc platnej clen tymu, mozna proto me ted ty systemy tak nasiraj
Nebo mozna proto ty systemy tak vypadaji
Nebo, no
A politiku bys zkusit nechtěl? Uchytit se někde na ministerstvu? Vlohy máš
Tak ty to kurvíš a ještě to pak kritizuješ.
A co jsi tam vlastně dělal, nebo měl dělat.
No to právě neví
pikra
I kdyby tam meli FPS 50 a snikovaci periodu 20ms, a ze 2 sninku vezmou chybny snimek, a udelaji chybu pulku periody 10ms, tak hrac ve sprintu, rekneme aby se to dobre pocitalo, co bezi 36km/h tedy 10m/s, ubehne za tech 10ms rekneme 10cm, takze bych rekl, ze nema smysl resit offside o mensi vzdálenost ale to se bezne resi. A za me bych rekl ze ta chyba bude ale tak 4x vetsi, a to uz se pak bavime klidne o ctvrt metru na kalibrovanej care. A to v pripade že tam je na vsechno skvelej vyhled, natoz pak nejaky sporny situace.
Tohle je vtipný.
Rozhodoval člověk u lajny, který je z úhlu o jednotky (občas možná desítky) stupňů a má sledovat zároveň okamžik dotyku kopačky a ofsajdovou linii u hráče, který sprintuje rychlostí 36km/h.
Teď mi řekni, že ten člověk odhadne přesněji než na 10ms, kdy míč opouští kopačku zatímco sleduje ty hráče.
Jsou ty technologie perfektní? Ne. Na druhou stranu prostě vymizely všechny ty "blbé" ofsajdy, které byly na zpomaleném záběru naprosto jasné.
Tohle je další nejen zpřesnění, ale i zrychlení, což je to důležité. Prostě místo extrémů, kdy jde o centimetry to nebude trvat minuty, ale desítky sekund.
V budoucnu to třeba bude plně automatické.,
Hele to beru, nejsem proti tomu, ale me osobne proste chybi transparentnost. U cloveka predpokladas ze chybu udela, a za me by se u strojového systému melo predpokladat to same, za urcitych okolnosti.
Já tam tu transparentnost vidím.
Prostě se vezmou 3 možné záběry, které by to mohly být a vybere se ten prostřední a vyhodnocuje se, zda v tom záběru je hráč v ofsajdu.
I kdybys měl slowmo kamery, tak se pak můžeme bavit o milimetrech místo o centimetrech. Realita je taková, že vymizely ty velmi ošklivé ofsajdy, které byly z prvního opakovaného záběru naprosto jasné i ty, které byly tak nějak sporné a bylo to o desítky centimetrů.
Pak je důležité vzít druhou část, o které píšeš - jak často bude hráč, který je v plném sprintu oproti stacionárnímu hráči a dokáže to načasovat tak, aby to bylo o jednotky centimetrů. To číslo bude absurdně malé, v drtivé většině ty ofsajdy o centimetry jsou o tom, že hráč vystartuje, tj ta rychlost nebude možná ani poloviční. Co se týče odchylky, tak reálně bude spíš menší (+- 0.005s), kdy to ovlivní ten frame fakt o absolutní minimum.
Prostě jsme se posunuli ze situace, kdy procházely občas půlmetrové ofsajdy a momentálně se hádají lidi o tom, zda se mají řešit pěticentimetrové ofsajdy. Můj názor je, že prostě v rámci toho framu to vyhodnotit co nejpřesněji a tím to hasne. Žádná tolerance na žádnou strnu, protože pak se bude řešit ta tolerance a zda je to 4cm nebo 6cm.
Hele, asi jo, asi jako musim priznat, ze vase argumenty davaji vetsi smysl nez ty moje
beru to, diky za diskusi
Já tam naopak transparentnost vidím. Když Slavia vstřelí sporný gól, vybere se frame tak, aby to ofsajd nebyl. Když naopak sporný gól inkasuje, vybere se frame, aby to ofsajd byl. Každopádně, pokud se do budoucna aplikuje tato novinka, tak je jisté, že se sešívkám zdraží jízdenka
Tak tos mohl mít i předtím, stačilo podplatit čárového, který nechal projít metrovej ofsajd.
Teď je to těžší, teď musíš najít ofsajd v řádu centimetrů, který nechat.
Že se s tímhle joudou vůbec bavíš
Perfektně shrnuto. Proto se to zavádí. Slavia to bude mít víc porychtovaný a kuci rozhodcovský víc vydělaj.
1) Když jsi to implementoval, tak bys měl vědět kolik FPS mají.
2) Co pro tebe znamená chybný snímek? Protože pokud mají nastavenou nějakou metodiku a vybírají pořád stejný snímek, tak nemůže být chybný.
3) Vzal jsi extrémní případ a ještě počítáš s větší chybou než jakou si vypočítal. Proč?
4) Kritizovat umí každej, ale když neřekneš, jak by to podle tebe mělo být, tak je to zbytečná kritika.
Hele to beru, priste to budu kritizovat lip, necekal jsem ze se z toho vyklube takova diskuse
Ale to co píšeš, platí pro ten poloautomatickej, který snímají kamery s daleko vyšší frekvencí.
U toho našeho pravěkého to malují podle záběrů z kamer s 60fps. Což v praxi znamená, že na jednom snímku má hráč míč ještě na noze a na druhém je už pryč. A rozdíl mezi těmito snímky může jít v postavení hráčů až do decimetrů.
A proto me pak celkem stve, ze se diskutuje o offside o par centimetrů, kdyz je to proste pod rozlisovaci schopnost toho systemu.
jenže tady je ten odvěký problém, kde nasadit hranici.
Dejme tomu, že se dá limit 10cm. Najednou se bude zkoumat, jestli to je 9cm nebo 10.
Pak se můžeme bavit, zda ten hráč měl rychlost 36km/h nebo byl teprve v akceleraci a byl na 24km/h.
Reálně se prostě jde k nejpřesnějšímu možnému výsledku, který technologie umožňují. Je to perfektní? Ne. Ale je to asi to nejspravedlivější, co můžeš udělat - najít snímek, který je nejpřesnější a podle toho to vyhodnotit.
No za me právě ne, tolerance to nevyresi, to se budeme hadat ze to nebyl cm na bote ale cm na hranici tolerance. Ja se jenom snazim rict ze tam je urcity pasmo kdy ten system nemuze garantovat potrebnou presnost, a v takovem pripade by se nemel pouzivat.
Tak to je o definici "potřebná přesnost". Za mě to je "nejpřesnější v rámci možností".
Teoreticky můžeš nainstalovat ultra highspeed kamery, které mají 100.000 FPS, ale ve výsledku pak hledat ten jeden přesný frame, kdy ten míč bude opouštět kopačku bude oser na půl hodiny a budeš mít stovky (možná tisíce) frames, kde bude míč opouštět kopačku a jde pak o definici toho, kdy ten míč opouští kopačku.
Před VARem ty centimetrové "ofsajdy" byly vyloženě tipovačka o pocitu.
Teď se tu hádáme o ofsajdech, kdy i při zpomaleném záběru nemůžeš s jistotou říct, zda to ofsajd byl nebo nebyl.
Reálně nikdy nebudeš mít 100% přesnost.
To není pravda. Ve většině případů (možná ve všech) tam jsou 3 snímky, které by se dali označit jako "opuštění kopačky". Bere se vždy ten prostřední. Nikdo netvrdí, že je to dokonalé, ale je to nejlepší, co máme. Když to budeš "ladit" nějakou tolerancí, tak to akorát rozjebeš.
Tři snímky, které by se daly označit jako "opuštění kopačky". Vždyť to je přeci z logiky věci nesmysl. Takovej může být jen jeden. A u kamer s nízkou frekvencí ho ani nemusíš najít.
Nemuze byt jeden, kdyz mas tak malou frekvenci tech snimku
Teda vysokou
1. snímek - míč na kopačce
2. snímek - míč na kopačce
3. snímek - míč na kopačce
4. snímek - míč mimo kopačku
5. snímek - míč mimo kopačku
6. snímek - míč mimo kopačku
Kolik snímků by se podle tebe dalo vybrat pro posouzení ofsajdu ?
Za me by se meli vybrat snimky 3 a 4 a posoudit offside v obou pripadech. Pokud byl hrac v offside na obou snimcich, byl v offsidu i v dobe prihravky, pokud nebyl v offsidu na obou snimcich, pak nemuzes rozhodnout. A tim ze si nejak vybereme jednu z tech dvou situaci tam zanasime nepresnost, a pak je kalibrovana cara proste k nicemu.
Jenže tohle můžeš udělat jen s velmi vysokým rozlišením a přiblížením. Reálně tam ale máš 3 záběry, které jsou na hraně, jestli už míč opustil nohu.
Já nepsal, že je to snímek "opuštění kopačky", ale že by se tak dal označit. Takže z logiky věci jich bude více, když nemáš tak vysokou frekvenci snímku a rozlišení.
Víc takovejch snímku při menší frekvenci? Vždyť to je přeci nesmysl. A rozlišení jsem do toho radši ani netahal.
To jsem špatně formuloval. Nemyslel jsem, že jich bude více oproti vyšší frekvenci, ale že jich bude více než 1. Tady hraje hlavně roli rozlišení. Protože centimetrovou mezeru mezi míčem a nohou v takovém rozlišení neuvidíš.
Takže si to podle tebe vymýšlí a berou 3 jen kvůli tomu, aby vypadali důležitě?
Spíš to budou posouvat ručně jako dosud, ale budou u toho dělat pusou dffzzffz.
Pokud to budiu rozhodčí kazit, tak to bude stejně k ničemu, takže snad se to bude využívat dobře
to zas bude ostuda
To zcela každopádně, o tom vůbec nepochybujme.
Poloautomatické? Chápu to tak, že nejprve se musí ručně zadat výsledek zápasu, ať to systém pohlídá.
On se ten fotbal sám neudělá
Doufám že tam bude i ten zvukovej senzor v balónu jak na euru
hlavně aby vypli ten zvukovej senzor co měl Folprecht
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele