Eurozápisník XVI. aneb Co čekat od Portugalců?
Zaujalo nás
Máme odpracováno. Že je pro tenhle český nároďák čtvrtfinále spíše příjemnou nadstavbou, to si asi těžko budeme chtít vyvracet. Portugalci - s výkony, jaké za nimi zůstávají - nejsou jen favority našeho zápasu, ale patrně i celého turnaje. Přesto...na co by se slušelo připravit?
Předně na docela jinačí mančaft, než který nás porazil před čtyřmi lety ve skupinové fázi. Z tehdejší zahajovací jedenáctky do dneška přežily akorát opory Realu Madrid (Pepe, Ronaldo) a João Moutinho, nyní zastávající poměrně odlišnou roli. Alespoň na lavičce nicméně už tehdy byli úspěchu Selecçãa přítomni borci jako Nani, Bruno Alves, Rui Patrício, Raúl Meireles, Miguel Veloso a Hélder Postiga.
Prvně jmenovaný je přitom právě teď patrně nejhladším kamínkem v portugalské ofenzivní mozaice (co se tohoto turnaje týče), Bruno Alves vytváří jednu ze dvou až tří nejspolehlivěji klapajících stoperských dvojic šampionátu, pak následuje nejmladší (a zdá se, že zcela jistá) brankářská jednička v historii země, dva Moutinhovi parťáci v klasicky tříčlenném středu pole a jediná výrazná slabina mančaftu, o níž mě mé receptory informovaly. Právě i ukázka téhle brilantní kontinuity může dávat tušit, že si jižané na tomto mistrovství mohou prožít svůj další vrchol, na který čekají - stejně jako my - od domácího Eura 2004.
Důvodů, proč by zrovna teď mohli uspět, je nicméně větší spousta; pochopitelně. Zejména - a to se zmiňuje doopravdy na každém kroku - konečně fungují jako tým. Což může vycházet třeba z poměrně unikátně poskládané středové formace. Zatímco Deco, Moutinho a Petit měli před čtyřmi lety své funkce docela jasně rozdělené, fanoušek mohl být znalý určité hierarchie a zvykl si dost dobře na to, že někdejší zaměstnanec Barcelony bude tím nejvytaženějším, skoro ofenzivním záložníkem...dnes tomu tak není.
O podporu útoku, pokud na ni zrovna existuje chuť valného charakteru, se (ne)rovnoměrně dělí Moutinho s Meirelesem, přičemž zároveň kompletní středová trojice (aniž by kdokoliv z ní vystřídal) rotuje při exekuování standardních situací (bacha na leváka Velosa!), ukázkově si předává hráče, je schopna se adaptovat na principy osobní obrany (viz Veloso versus Eriksen) a podobně. Trojlístek Moutinho-Meireles-Veloso si je zkrátka neuvěřitelně podobný, až to člověka zaráží. Bez výjimky jde o technicky solidně vybavené pracanty, více či méně tvořivé; přesto se ukazuje, že i v takovém složení lze pracovat harmonicky a komplexně. Schválně se na to zaměřte a pak se sami sebe zeptejte, zda vám přišlo, že by si nějak lezli do zelí; že by oněm střeďákům dokupy "něco významného chybělo"...
Každopádně ať je tomu, jak chce, rozhodně dál platí, že se v tomhle teritoriu nebude pohybovat nikdo, kdo by pro Portugalce kontroloval hru. Jádro rozehry zřejmě zase jednou bude ležet u stoperů, kteří buď využijí některého z "podavačů", nebo se balon ke křídlům a útočníkovi pokusí doručit na vlastní pěst - což je doménou zejména Pepého, a nutno jedním dechem dodat, že doménou poměrně kritizovanou a nechápanou.
Vlastními spoluhráči, ne ani tak veřejností. Jakkoliv Ronaldo za zápas dokáže vyhrát hned několik hlav, rád se s balonem co nejdřív rozbíhá - a to jest pochopitelně třeba činit z rovné, vyzpytatelné plochy, například ze země. Stále je však v portugalském týmu relativně běžnou praxí, že se Nani stahuje pro míče až k půlící čáře (či za ní), aby startoval ataky doopravdy z hloubi pole, kdežto Ronaldo "falešně" doplňuje Postigu na hrotu. Zdali tenhle nepoměr uchopíte coby nedokonalost v přechodu či jako výhodu...to už je asi čistě jen vaše věc.
Ovšem tak jako tak se tímto dostávám k poměrně jednoznačné Achillově patě současného (a nejen současného) Selecçãa - Ronaldo ležící, zářící, suplující. Totiž třebaže jeden ze dvou nejlepších hráčů planety na tomto šampionátu může kdekoho udivovat neobyčejně týmovým projevem, jemuž k dokonalé čistotě barevné palety činností zbývá vyladit snad jen tu defenzivní, jeho simultánní vykrývání prostor levého křídla i osamoceného hroťáka (po léta nevýrazného) dokáže být lehce rušivé. Také proto mám Postigu - vedle mnohdy jančícího pravého beka Pereiry - za slabinu současného portugalského výběru.
Jeho zoufalá dynamika, fatálně nedostačující akcelerace (která jen na tomto turnaji zazdila možná i čtyři tutovky), necitlivé stahování se do prostor AM (v originální roli jediného hrota!)...to všechno Selecção sráží v první řadě. A zejména poslední faktor pak vede k tomu, že je Ronaldo tím prvním, kdo vbíhá do šestnáctky a podstupuje drsné osobní souboje s protivníky, jakoby v rámci černé práce - ačkoliv on sám by měl přispívat ke vzniku těchto situací; ne je řešit. Potom už vskutku není těžké si všimnout toho paradoxu: Cristiano někde odvádí černou práci.
A přesto se, prosím pěkně, dostal do mnoha tutovek, vstřelil dva góly, na třetí pokus se stal hráčem zápasu...že ho podobná funkce doteď neotrávila, je pro mě celkem jasný signál toho, že je na tenhle turnaj psychicky zcela perfektně připravený. Přesto by pro dobro Portugalců neměl Postiga také napočtvrté startovat od začátku. Kromě postupného útoku - který jsem demonstroval výše, a na něhož se v konfrontaci s námi jižané budou muset spoléhat z větší části, než by chtěli - je totiž nepoužitelný rovněž pro brejkovou strategii (neboť je zkrátka ukrutně pomalý!); nejhrozivější to zbraň Bentovy eskadry.
Zde mimochodem znovu vstupuje na scénu Moutinho coby schopný "načínač" bleskurychlých výpadů. O zbytek se většinou i v pouhém tandemu zvládají starat Nani s Ronaldem. To jsou prostě kapacity tohoto "oboru", o tom se těžko můžeme přít. Okamžité vracení se za balon, stoprocentní zodpovědnost nejen v tomto ohledu - s tím je nepochybně potřeba do utkání nakráčet, jinak se sami odepíšeme ještě před zahajovacím hvizdem.
Jak se s Portugalci vypořádat?
Osobně jsem hodně zvědavý na osamoceného Baroše, kterak se pobije s Alvesem a Pepem. Vzhledem k tomu, že rozestavení se dvěma útočníky nebo Jiráčkem na podhrotu (nabízí se to už druhý zápas v řadě) zřejmě očekávat nelze, jeho odřezanost se zase nedá vyloučit...a pak si na něm zejména výtečný, precizní Pepe dost možná smlsne jako na malině. Ale to asi nebude fronta, na níž by se dnes mělo rozhodovat. Pokud bychom se snad směrem dopředu měli na něco spoléhat a odvolávat, budou to křídla (neboť proti nim budou stát velmi ofenzivně ladění obránci, na levé straně navíc Coentrao, kterého Ronaldo podporuje zpravidla vlažně); a dál maximálně standardky.
Českého příznivce i trenéra musí přirozeně intenzivněji dráždit otázka "jak vymazat Naniho s Ronaldem" (zdůrazňuji - neomezovat se jen na Ronalda!). Kór po zkušenostech, jež jsme prodělali v úvodu "polského" duelu, kdy Limberský s Pilařem vůbec nestíhali otáčet krky při motanicích Blaszczykowského s Piszczekem; a kdy si o moc lépe nevedl ani Gebre Selassie na druhé straně. Obě lajny teď přitom budou zatíženy ještě mohutněji. Proto apeluji na schopnost obou snaživých kluků přiučit se; další porce nekoncentrace, další porce naivity v soubojích 1v1, další chabá výpomoc od krajasů ze záložní linie...se nám tentokrát na 90 % vážně vymstí.
Něco podobného v bleděmodrém provedení zároveň bude nutné požadovat také po stoperech. Zlepšená komunikace i orientace v prostoru mimořádně bodnou, speciálně při způsobu portugalského zakládání útoků. Jsem přesvědčen o tom, že se Selecção znovu nevyhne dlouhým nákopům. A jakkoliv taková strategie Nanimu s Ronaldem nevyhovuje zcela patřičně, stále se bavíme o borcích s vynikajícím, ba prvotřídním pohybem. Pokud oni dva - za přizvukování Postigy/Oliveiry - rozjedou své ultramobilní "čóro móro" proti opětovně dezorientovanému tandemu Sivok-Kadlec, bude to pro nezaujatého diváka jistě legrace...já bych se ovšem toliko nebavil.
Zkrátka a dobře, nemá smysl si cokoliv nalhávat. Čelíme - dle mého docela jednoznačně - nejlépe organizovanému Portugalsku za posledních osm let. Z mého pohledu dokonce jedním vrzem čelíme také favoritovi celého turnaje. Proto bude mít smysl bavit se o nějakém postupu jedině za výjimečné konstelace hvězd; respektive v případě, že alespoň pět členů zahajovací jedenáctky (Čecha nevyjímaje) podá špičkové, životní či nadlidské výkony. Můžeme být "druhé Řecko", můžeme napodobit stříbrné hochy z '96; taky ale můžeme být na konci již završené cesty notně zklamáni. Jakkoliv si třeba nyní namlouváme, že si od Bílkovy party dál nebudeme nic slibovat...
Předně na docela jinačí mančaft, než který nás porazil před čtyřmi lety ve skupinové fázi. Z tehdejší zahajovací jedenáctky do dneška přežily akorát opory Realu Madrid (Pepe, Ronaldo) a João Moutinho, nyní zastávající poměrně odlišnou roli. Alespoň na lavičce nicméně už tehdy byli úspěchu Selecçãa přítomni borci jako Nani, Bruno Alves, Rui Patrício, Raúl Meireles, Miguel Veloso a Hélder Postiga.
Prvně jmenovaný je přitom právě teď patrně nejhladším kamínkem v portugalské ofenzivní mozaice (co se tohoto turnaje týče), Bruno Alves vytváří jednu ze dvou až tří nejspolehlivěji klapajících stoperských dvojic šampionátu, pak následuje nejmladší (a zdá se, že zcela jistá) brankářská jednička v historii země, dva Moutinhovi parťáci v klasicky tříčlenném středu pole a jediná výrazná slabina mančaftu, o níž mě mé receptory informovaly. Právě i ukázka téhle brilantní kontinuity může dávat tušit, že si jižané na tomto mistrovství mohou prožít svůj další vrchol, na který čekají - stejně jako my - od domácího Eura 2004.
Důvodů, proč by zrovna teď mohli uspět, je nicméně větší spousta; pochopitelně. Zejména - a to se zmiňuje doopravdy na každém kroku - konečně fungují jako tým. Což může vycházet třeba z poměrně unikátně poskládané středové formace. Zatímco Deco, Moutinho a Petit měli před čtyřmi lety své funkce docela jasně rozdělené, fanoušek mohl být znalý určité hierarchie a zvykl si dost dobře na to, že někdejší zaměstnanec Barcelony bude tím nejvytaženějším, skoro ofenzivním záložníkem...dnes tomu tak není.
O podporu útoku, pokud na ni zrovna existuje chuť valného charakteru, se (ne)rovnoměrně dělí Moutinho s Meirelesem, přičemž zároveň kompletní středová trojice (aniž by kdokoliv z ní vystřídal) rotuje při exekuování standardních situací (bacha na leváka Velosa!), ukázkově si předává hráče, je schopna se adaptovat na principy osobní obrany (viz Veloso versus Eriksen) a podobně. Trojlístek Moutinho-Meireles-Veloso si je zkrátka neuvěřitelně podobný, až to člověka zaráží. Bez výjimky jde o technicky solidně vybavené pracanty, více či méně tvořivé; přesto se ukazuje, že i v takovém složení lze pracovat harmonicky a komplexně. Schválně se na to zaměřte a pak se sami sebe zeptejte, zda vám přišlo, že by si nějak lezli do zelí; že by oněm střeďákům dokupy "něco významného chybělo"...
Každopádně ať je tomu, jak chce, rozhodně dál platí, že se v tomhle teritoriu nebude pohybovat nikdo, kdo by pro Portugalce kontroloval hru. Jádro rozehry zřejmě zase jednou bude ležet u stoperů, kteří buď využijí některého z "podavačů", nebo se balon ke křídlům a útočníkovi pokusí doručit na vlastní pěst - což je doménou zejména Pepého, a nutno jedním dechem dodat, že doménou poměrně kritizovanou a nechápanou.
Vlastními spoluhráči, ne ani tak veřejností. Jakkoliv Ronaldo za zápas dokáže vyhrát hned několik hlav, rád se s balonem co nejdřív rozbíhá - a to jest pochopitelně třeba činit z rovné, vyzpytatelné plochy, například ze země. Stále je však v portugalském týmu relativně běžnou praxí, že se Nani stahuje pro míče až k půlící čáře (či za ní), aby startoval ataky doopravdy z hloubi pole, kdežto Ronaldo "falešně" doplňuje Postigu na hrotu. Zdali tenhle nepoměr uchopíte coby nedokonalost v přechodu či jako výhodu...to už je asi čistě jen vaše věc.
Ovšem tak jako tak se tímto dostávám k poměrně jednoznačné Achillově patě současného (a nejen současného) Selecçãa - Ronaldo ležící, zářící, suplující. Totiž třebaže jeden ze dvou nejlepších hráčů planety na tomto šampionátu může kdekoho udivovat neobyčejně týmovým projevem, jemuž k dokonalé čistotě barevné palety činností zbývá vyladit snad jen tu defenzivní, jeho simultánní vykrývání prostor levého křídla i osamoceného hroťáka (po léta nevýrazného) dokáže být lehce rušivé. Také proto mám Postigu - vedle mnohdy jančícího pravého beka Pereiry - za slabinu současného portugalského výběru.
Jeho zoufalá dynamika, fatálně nedostačující akcelerace (která jen na tomto turnaji zazdila možná i čtyři tutovky), necitlivé stahování se do prostor AM (v originální roli jediného hrota!)...to všechno Selecção sráží v první řadě. A zejména poslední faktor pak vede k tomu, že je Ronaldo tím prvním, kdo vbíhá do šestnáctky a podstupuje drsné osobní souboje s protivníky, jakoby v rámci černé práce - ačkoliv on sám by měl přispívat ke vzniku těchto situací; ne je řešit. Potom už vskutku není těžké si všimnout toho paradoxu: Cristiano někde odvádí černou práci.
A přesto se, prosím pěkně, dostal do mnoha tutovek, vstřelil dva góly, na třetí pokus se stal hráčem zápasu...že ho podobná funkce doteď neotrávila, je pro mě celkem jasný signál toho, že je na tenhle turnaj psychicky zcela perfektně připravený. Přesto by pro dobro Portugalců neměl Postiga také napočtvrté startovat od začátku. Kromě postupného útoku - který jsem demonstroval výše, a na něhož se v konfrontaci s námi jižané budou muset spoléhat z větší části, než by chtěli - je totiž nepoužitelný rovněž pro brejkovou strategii (neboť je zkrátka ukrutně pomalý!); nejhrozivější to zbraň Bentovy eskadry.
Zde mimochodem znovu vstupuje na scénu Moutinho coby schopný "načínač" bleskurychlých výpadů. O zbytek se většinou i v pouhém tandemu zvládají starat Nani s Ronaldem. To jsou prostě kapacity tohoto "oboru", o tom se těžko můžeme přít. Okamžité vracení se za balon, stoprocentní zodpovědnost nejen v tomto ohledu - s tím je nepochybně potřeba do utkání nakráčet, jinak se sami odepíšeme ještě před zahajovacím hvizdem.
Jak se s Portugalci vypořádat?
Osobně jsem hodně zvědavý na osamoceného Baroše, kterak se pobije s Alvesem a Pepem. Vzhledem k tomu, že rozestavení se dvěma útočníky nebo Jiráčkem na podhrotu (nabízí se to už druhý zápas v řadě) zřejmě očekávat nelze, jeho odřezanost se zase nedá vyloučit...a pak si na něm zejména výtečný, precizní Pepe dost možná smlsne jako na malině. Ale to asi nebude fronta, na níž by se dnes mělo rozhodovat. Pokud bychom se snad směrem dopředu měli na něco spoléhat a odvolávat, budou to křídla (neboť proti nim budou stát velmi ofenzivně ladění obránci, na levé straně navíc Coentrao, kterého Ronaldo podporuje zpravidla vlažně); a dál maximálně standardky.
Českého příznivce i trenéra musí přirozeně intenzivněji dráždit otázka "jak vymazat Naniho s Ronaldem" (zdůrazňuji - neomezovat se jen na Ronalda!). Kór po zkušenostech, jež jsme prodělali v úvodu "polského" duelu, kdy Limberský s Pilařem vůbec nestíhali otáčet krky při motanicích Blaszczykowského s Piszczekem; a kdy si o moc lépe nevedl ani Gebre Selassie na druhé straně. Obě lajny teď přitom budou zatíženy ještě mohutněji. Proto apeluji na schopnost obou snaživých kluků přiučit se; další porce nekoncentrace, další porce naivity v soubojích 1v1, další chabá výpomoc od krajasů ze záložní linie...se nám tentokrát na 90 % vážně vymstí.
Něco podobného v bleděmodrém provedení zároveň bude nutné požadovat také po stoperech. Zlepšená komunikace i orientace v prostoru mimořádně bodnou, speciálně při způsobu portugalského zakládání útoků. Jsem přesvědčen o tom, že se Selecção znovu nevyhne dlouhým nákopům. A jakkoliv taková strategie Nanimu s Ronaldem nevyhovuje zcela patřičně, stále se bavíme o borcích s vynikajícím, ba prvotřídním pohybem. Pokud oni dva - za přizvukování Postigy/Oliveiry - rozjedou své ultramobilní "čóro móro" proti opětovně dezorientovanému tandemu Sivok-Kadlec, bude to pro nezaujatého diváka jistě legrace...já bych se ovšem toliko nebavil.
Zkrátka a dobře, nemá smysl si cokoliv nalhávat. Čelíme - dle mého docela jednoznačně - nejlépe organizovanému Portugalsku za posledních osm let. Z mého pohledu dokonce jedním vrzem čelíme také favoritovi celého turnaje. Proto bude mít smysl bavit se o nějakém postupu jedině za výjimečné konstelace hvězd; respektive v případě, že alespoň pět členů zahajovací jedenáctky (Čecha nevyjímaje) podá špičkové, životní či nadlidské výkony. Můžeme být "druhé Řecko", můžeme napodobit stříbrné hochy z '96; taky ale můžeme být na konci již završené cesty notně zklamáni. Jakkoliv si třeba nyní namlouváme, že si od Bílkovy party dál nebudeme nic slibovat...
Související články
Zobrazit jen nejnovější
Zobrazit všechny
Eurozápisník XXIV. aneb Vítej, zlatý hattricku!
02.07.2012, 14:39
Eurozápisník XXIII. aneb Španělé na tři, Italové na čtyři
30.06.2012, 21:54
Eurozápisník XXII. aneb V režii druhého nejlepšího
29.06.2012, 17:06
Eurozápisník XXI. aneb Španělsko verze 1.0
28.06.2012, 05:21
Eurozápisník XX. aneb Angličané z(a)traceni
25.06.2012, 17:38
Eurozápisník XIX. aneb Když dva dělají totéž, není to totéž
24.06.2012, 15:40
Eurozápisník XVIII. aneb Jedna ruka netleská
23.06.2012, 05:00
Eurozápisník XVII. aneb Nejhorší útok je obrana
22.06.2012, 13:17
Eurozápisník XV. aneb Anglie - Video 1:1
20.06.2012, 07:01
Eurozápisník XIV. aneb Žádné strachy, žádné spěchy
19.06.2012, 04:12
Eurozápisník XIII. aneb Čím víc ofenzivní síly, tím míň neplechy
18.06.2012, 05:04
Eurozápisník XII. aneb Odešel déšť a dorazili Češi
17.06.2012, 15:04
Eurozápisník XI. aneb Co čekat od Poláků?
16.06.2012, 12:01
Eurozápisník X. aneb Sucho vadilo, mokro souhlasí
16.06.2012, 09:52
Eurozápisník IX. aneb Nejlepší fanoušci - nejhorší hráči
15.06.2012, 12:29
Eurozápisník VIII. aneb Ronaldo Gómezovým učněm
14.06.2012, 06:50
Eurozápisník VII. aneb Když síly stačí i nestačí
13.06.2012, 12:26
Eurozápisník VI. aneb Co čekat od Řeků?
12.06.2012, 07:42
Eurozápisník V. aneb Ševa zase pálí a outsider vede
12.06.2012, 03:16
Eurozápisník IV. aneb S útočníkem ani ránu
11.06.2012, 02:44
Eurozápisník III. aneb Jak favorité ukázali slabiny
10.06.2012, 04:41
Eurozápisník II. aneb Alenky v říši samozřejmostí
09.06.2012, 02:52
Eurozápisník I. aneb Co čekat od Rusů?
07.06.2012, 22:29
Komentáře (170)
Přidat komentářSouhlas, jsou dobře vycvičení. Zlatá generace skončila, obrovský tlak se zmírnil, tím, že nejsou tak na očích jak třeba Němci, jsou trošku přezíráni a podceňováni. Ale kvalita je tam obrovská.
Hlavne toto ME hraju uz aj takticky dobre, disciplinovane, neposkytuju prilis vela priestoru, takze su o uroven inde ako minule 2 sampionaty. A samozrejme rozbehnuty Cristiano.
No nevím, obranu i zálohu, hlavně tu zálohu mají o dost slabší, jak minule...
Nemaj, max. na pohled.
Co konkrétně? Carvalho, Ferreira a Boss jsou teď šášové, ale před 4 lety byli dozadu špička. Kentrau je lepší dobře, ale dozadu je horší. Pepe zůstává, jinak je to horší.
ale jako celek působí dobře
Já osobně na ME nevidim líp fungující stoperskou dvojici než Pepe-Alves, to zaprvý. Coentrao nemá v moderních dějinách Portugalska konkurenci, to zadruhý. Pravas zhruba vyrovnanej, ale to stejně nerozhoduje. Prostě jim to takle klape dost blízko dokonalosti - proto píšu "max. na (papírovej) pohled". Záloha je pak to samý, ale o tý se rozepisuju už v článku. Nebudu se furt opakovat. Bentovi tihle tři prostě dokonale vyhovujou, Queirozovi se Scolarim ti tři uprostřed spíš překáželi než cokoliv jinýho.
Pepemu letos to euro sedlo, některý kritiky z minulosti na něj mi přídou dost přehnaný, já osbně (a nejsen kvůli realu) ho na euro dost obdivuju. Výborná práce dozadu-dopředu a alvesem si tam sedli jak prdel na hrnec...Což je pro nás hodně negativní vzhledem k Barošovi vepředu ale uvidíme
tak Pepe je dobře vybavenej fotbalista, o tom žádná, v současnosti jeden z obránců s nejlepší formou ale nadává se na něj kvůli jeho občasným nepochopitelným zkratům, kvůli kterým si rozhodně fanoušky neudělá...
podla mien ano, a tiez nemusi byt velmi napadna... ale nekazi prihravky, vie podrzat loptu, vyplnit diery v obrane a vyborne kryje priestor... a nebavime sa len o zalohe, vsetci pracuju aj do defenzivy a na 100%
Niesu napadny ako napr. ESP zaloha, ale pre mna rozhodne jedno z top 3 prekvapeni turnaja.
UEFA podle plánu zredukovala před čtvrtfinále Eura listinu hlavních rozhodčích o čtyři jména. Na turnaji si už nezapískají Wolfgang Stark, Björn Kuipers, Viktor Kassai a Carlos Velasco Carballo.
Kassai byl hlavním kandidátem na finále, teď bych to viděl na Rizzoliho.
Škoda že je Cakir tak nezkušenej, ten by se mi tam taky líbil.
Hlavně Ukrajinu se Švédskem odpískal výborně. Rizzoli z tý úplný špičky ještě nic velkýho nepískal, pokud teda nebude Itálie ve finále
Mi se hodně líbil i v LM, podle mě má potenciál jednou to finále pískat...
Ale na druhou stranu - takových už bylo.
Je šance, že by Webb pískal i finále Eura?
Já myslim, že jo.
Nikdo lepší tam podle mě teď není.
No, nevim, já bych ho už ve velkym zápase oželel. Pokud někde veskrze pravidelně chybuje, sou to právě podobně významný mače...
Howard pískal finále MS i LM 2010, tady zatím píská bez chyb, ale uvidíme. Podle mě dostane šanci ten Rizzoli.
Tak ono tím třeba zamíchá i kdo se dostane do finále. Jinak mě letos mrzí, že se nehraje zápas o 3. místo.
Souhlas, jen aby to nebyl Skomina na něj mám vyloženě pifku
tak to se nehralo ani minule
ziadna...uz si niekedy videl, aby bol rozhodca z tej istej krajiny ako jedno z muzstiev?
Kassai dolatil na kolegy.
Tak to bohužel je, narozdíl od Starka nebo Carballa, kteří se odstřelili sami. Stejně doplatil na asistenta Webb na EURO 2008.
Stark odjel za Starkou, jak by řekli Slováci
Tak zase on si ty kolegy vybral, ne? Tak za ně nese zodpovědnost.
však ano, to nijak nepopírám
A Web, jehož jeden kolega podal nejhorší výkon čárového na šampionátu zůstává...
Přitom Kassai je bravurní sudí.
Puskas21.06.2012 11:43
Jinak je fakt supr, jak tu x Čechu fandí proti vlastnímu nároďáku a takový proudAL evidentně Čech není a drží nám pěsti. Fakt bych něktrým dal batoh na záda, kop je do prdele přes hranice a ať se nevracej.
To mi tobě taky
my
Už i mé druhé já je proti mě.
šak at si trhnou nohou, je to hlavně jejich ostuda.
Spíš bych řekl, ostuda jejich rodičů. Tady se někde při výchově musela stát chyba.
už i rodiče se do toho tahají že někdo nefandí
promiň jak se mi narodí dítě hned ho budu mlátit když si dovolí fandit jinému týmu než chci já
vlastenectví je určitá hodnota, k níž by rodiče měli děti vést
ale věř že to není tak hrozné jak to vypadá.. spouta lidí ten fotbal sleduje a fandí našim jen se nezaobírají diskuzema kam si chodí pro změnu vyblít svoje řeči ti co jsou doslova proti.. a to že uznám že Portugalci jsou favoriti neznamená že nejsem vlastenec..
jo, není to záležitost většiny
to je sice pravda, ale je to nevynutitelná hodnota a pokud to dítě samo necítí, tak není podle mě vhodné shazovat vinu na rodiče...
každý má svobodbou vůli, ale rodiče mají podíl na formování dítěte, jenže když to slyší furt, že vše české je špatné atrapné, těžko získá vztah, úctu a hrdost
S tím se rozhodně dá souhlasit Ale nositelem morálních hodnot má být škola, no
tak to je čirá fikce v dnešní době
Píšu, že má být. Ale jestli tomu tak je, to je zase jiná otázka.
Tak jsem to myslel
Mně přijde, že u nás doma je tomu naopak - my vede k vlastenectví rodiče
*vedeme
A už máš správně pověšenou tu státní vlajku, vlastenče?
komu kdo fandí je každýho věc, ale myslím si o tom svoje
moje mamka třeba fotbal nesleduje vůbec a ani neví kdo je Baroš.. je to moc špatné a zaslouží si deportovat?
taky fakt.
proč? je snad povinnost fandit jako tomu bylo za komárů? a neber to tak že to našim nepřeju ale tak 100 lidí 100 chutí.. a posílat někoho za hranice jen protože na sobě nemá namalované vlaječky a nejel na EURO mi přijde divné..
Ne v pohodě, my dokážeme být nacionalisty a vlastenci jen v otázkách naších tmavších menšin. Pokud jde ale o sport, tak se nám moc hodí volnost myšlení moderní populace. Že našinec hádá vítězství soupeře díky sportovním rozdílům, tak to je samozřejmě v pořádku. Ale že si pár jedinců zde dokáže skoro ustříknout z toho, že bychom měli dostat rychtu a ještě si to snad přeje? To je celkem vtipný. V pořádku, však stát dělá jejich obyvatelstvo, proto jsme tam, kde jsme.
Článok o fante ?
fanta je taková žlutá limonáda, co na tom chceš rozebírat v článku a ještě na stránkách o fotbale?
já si ji dost oblíbil s vodkou
tak já vodku můžu pít teoreticky bez zapíjení ale po pár doušcích mám divný pocit v puse tak je třeba to spláchnout něčím "lepším" ale ne moc drahým..
no pokud piješ takové paskvily jako třeba hanácká nebo pražská vodka, není divu, že tam máš pachuť
co se pije v Rusku?
vodka
myslím jaká značka
těch značek je tolik...
s těma už jsem nadobro skončil buď Božkov nebo Jelzin.. ty dražší (Amundsen, Finlandia) jen na nějaké vyloženě "vyjímečné" akce.. na takové to venkovní popíjení stačí obyč
Jo, ve svém výčtu jsem jaksi pozapomněl Božkov A věř mi, že Božkov je nejlepší na nějaké to venkoví zvrácení
tak to je zase o chuti každého za tu cenu mi přijde hodně dobrý a jemný.. ale třeba 42 mi už nechutná vůbec..
Božkov a jemný? Ty musíš mít solidně vypálené chuťové buňky
ale je mi jasné že Rus tomu rozumí lépe a ví co je lepší
každopádně 42 považuju za nejlepší českou vodku... Ale musí být dobře vychlazená (Božkovu by ani absolutní nula nepomohla )...
tak ty ses výš smál když jsem napsal že je Božkov jemný a pak napíšeš že 42 která mi vypálila krk jak slivovice je lepší
jemnost nemá se "sílou" nic společného.
já beru jemnost jakože "jak na to zareaguje jazyk a krk"
Božkov má tak hnusnou pachuť, že ti to vyvolává děsné slinění. Chutná jako lih prostě. Což se o 42 říct rozhodně nedá, voní hezky a chutná jako vodka
vodka nema ma ziadnu vonu
*mat
ne, ona nemá mít skoro žádnou chuť, si to nepleť
dobru vodku neucitis
vychlazenou*
...a zo zlej budes citit lieh
s tímhle jediným souhlasím
vodky som sa napil v zivote uz tolko, ze snad o nej nieco viem
skus si jeden pokus...vylej niekomu pri stole potajomky poldeci do piva...garantujem ti, ze ani podla vone ani podla chuti to nezisti, pretoze nema ziadnu vonu ani chut....alebo si daj vodku s dzusom, ovonaj to a nebudes citit nic...urob ale podobne pokusy s borovickou, slivovicou, brandy, whiskey, rumom atd. tak hned zistis
no jo jsem prase
zkus nekdy kozackou petatricitku za 79 Kc v Albertu
samozřejmě, kvalitou je úplně někde jinde než Božkov Navíc Božkov ani nemá správný náboj na vodku
Pankáči to míchaj s fernetem, ale to je teprve hnus
třeba doplňování tekutin při zápase
Counter se fláká.
Další soupeř, kterému "Bílkova hra" nebude sedět. Na druhé straně "new level". Jinak si myslím, že paradoxně hra na jednoho Baroše může udělat ve hrř Portugalců daleko větší maglajz, než cokoli jiného.
Hodně štěstí kluci.
Já si myslim, že tam maglajz nemůže nadělat nic našeho, ale tak uvidíme..
Uvidíš. Sám samotinký Baroš na hrotu, víc prostoru pro konstruktivní rozehrávku Pepeho a Alvese, víc míčů pro naše, větší díry v obraně.
Tohle si taky myslím. Oni zatím nehráli do plných. Vždycky zdrhali do brejků, tady budou muset něco vymýšlet a já jsem zvědavej na jejich stření zálohu. Doufám, že je tam odpočinutej Rosa ve druhým poločase trochu pomotá.
A proč na tom mají něco měnit proti nám? Že jsou papírový favorit? nebo že si to přejí fandové na EF? Pokud nechali hrát Dány a chodili do brejků a zvládli to celý zápas, není jediný důvod, proč by to proti nám měli měnit. To, že je soupeř favorit a má na papíře lepší hráče neznamená, že se bude celý zápas snažit držet balón a diktovat tempo hry. Tohle je turnaj, kde to je o jednom zápase a ne LM kde když to posereš, tak máš jednou tolik na opravu.
Rusové nás taky v prvním zápase nechali hrát i když byli jasný favorit. Proč se mají POR pouštět do něčeho jiného?Na MS v hokej nás letos Rusové s Malkinem taky nechali hrát. Pokud zvládnou hráči držet taktické pokyny, není problém pro ně sehrát i s námi 90 minut defenzivně s brejky a přenechat nám tvorbu hry.
Ale stejně je to bude nutit víc nehrát tu svou hru..
Z velký části to tak podle mě bude platit.
Podle mě, pokud enpadne gol v prvním poločase, tak to potom chtě-nechtě otevřou a posunou kousek dopředu. Pokud teda nedostanem gola jako první, pak by si hráli, co chtějí.
Každopádně kdyby změna, tak bych stejně byl spíš pro toho Jiráčka pod Barošem a Rajtyho napravo, ať je ta strana dozadu silnější.
To s enestane, zase na druhou stranu mi udělala naději věta, že na ně nemůžu vlítnout jako na Rusy.
Tuto sestavu přesně hádám taky.
mě by zajímalo, jak by podle Vás měla vypadat sestava naší repre...nemyslím to nijak ironicky, opravdu mě to zajímá, já zdejší diskuze radši moc nečtu, protože jsem z toho pak akorát naštvanej a je mně z toho smutno, tak nevím jestli už jste to někde nepsal, díky za odpověď
Za sebe - máme tam to nejlepší, takže Rosa místo Koláře. Nmeáme tak silnou zálohu, aby byla schopna přehrát soupeře ve čtyřech, takže tato pětice , ale nápaditější hra než nákopy na o hlavu menšího Baroše.
Rosa nenastoupí do základu
on se ptá na hypotetickou sestavu, nemýlím-li se
tak do hypotetické sestavy by se dal zařadit i Nedvěd apod
to je hokejista
ale chápu
navíc Baroš svým nepredikovatelným zpracováním dokázal rozhodit celou obranu Španělka, proč by to nemohl zopakovat proti Portugalsku? http://www.youtube.com/watch?v=6pHzNQgCqqc
Nepredikovatelné, to je hodně nechutnej paskvil...
"Jinak si myslím, že paradoxně hra na jednoho Baroše může udělat ve hrř Portugalců daleko větší maglajz, než cokoli jiného. " podpis
Ale opravit jsi to mohl...
Snad jo, minule jim to problém moc nedělalo, i když Milan hrál dobře.
to je snad každýho věc komu fandí ne?
Chystá bu bu bu.
portugalsky nejprijemnejsi prekvapeni turnaje uz by mohlo skoncit, skoda ze hrajou proti cechum, jinak bych jim pral postup. takze kluci prisel cas je poslat domu, hodne stesti, s trochou to vyjde.
no zadny zazraci to nejsou, uvidis vecer
vsak ok.....ja se jen smal te prvni vete
kdo byl/je pro tebe?
já tu větu blbě pochopil promiň(jsem si to musel přečíst 3x).....pro mě je určite překvapení Španělsko(myslel jsem, že budou hrát fotbal, a oni ani prd)
njn epaňa, snad je letos konecne nekdo da holandsko taky prekvapilo
jeste italie stejne jako portugalci
krásnej kurs 5,2 na čechy, to nejde nevsadit
a o kolik přídeš, kolik vsadíš
jen tak za kilčo :)
co to znamená být "nejhladším kamínkem v ofenzivě"?
asi jako nejvybroušenější diamant
100. pro postup ČR
Ty vynášené "výkony", které po Portugalcích zůstaly, mi asi zůstaly utajeny...
Nejsem ani tak zvědavý,jak si povede Gebre s Ronaldem,jako Pilař/Limberský s Nanim,což bude dle mě dost klíčové
Výborný rozbor
Portugalcům jsem vždy fandil, v minulosti měli velmi sympatický tým s pohledným fotbalem, te´d hrají všichni víceméně to stejné, už se mi jejich hra vůbec nelíbí. Možná je v jistém ohledu efektivnější, ale už to nemá tu vášeň když zlatá generace otáčel z 0.2 na 3:2 zápas s Anglií a spousta dalších emočně vypjatých zápasů, tohle už je nuda.
To je tým, že kedysi mali hráčov s charizmou. Deco, Judáš, Pauleta, Rus Costa. A dneska? 0 bodov.
dnes hraju asi najatraktivnejsi futbal na celych ME
A pokud se vezmou výsledky, tak nevěřím, že tihle jsou lepší, i když hrají disciplinovaně a méně na krásu.
OT:
Sorry, ale mě hrozně baví..
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/581140_10150920257858640_306484946_n.jpg
Sympaták
no kdybych vedle něj musel klikovat a on by si dával relax, tak bych nebyl úplně nadšenej
třeba musel klikovat s někým na zádech a čeká, až se ten dotyčný vyklikuje
Co já bych za to dal, abych mohl klikovat vedle Maria
Mario je bourák
Heh, ale je docela úsměvné brát za slabinu Postigu, když my máme v útoku Baroše.
To tam jako nemůžou mít slabinu oba týmy?
Však to neříkám, jen mi to přišlo docela vtipný. Tak nějak ve smyslu - jestli je tohle jejich slabina, tak teda potěš koště.
Tak keď to berieš vrámci ich tímu, tak je to tak.
Výstižný a objektivní článek. Na českém internetu nebývá zvykem, aby někdo objektivně rozebral hru Portugalců bez mindráků typu: "Je to banda nesympatických a namyšlených buzerantů. Těším se, až pojedou domů.".
si zabil- ale máš pravdu
Česi by měli hlavně bránit a snažit se uhrát to na penalty. Snažit se kontrolovat hru by znamenalo pustit Portugalce do brejků a to by jsme s kvalitou našich obránců dřív či později inkasovali. Do plných moc hrát neumějí a při troše štěstí to vyjde.
Já nevím spoléhat se na penaltový rozstřel mi přijde jako děsná loterie. Myslím si, že v naší zemičce teď koluje hrozná euforie okolo Čechínovy show ve finále LM. Každý se "těší" na penalty s tím, že Péťa si s nimi poradí. Rozhodně na to má a podle všeho se na ně taky hodně připravuje, ale přes všechnu snahu je to stále jen hra na náhodu. Nechat do sebe 90 a více minut bušit v naději, že tam snad nic nepadne mi nepřijde jako taktika zaručující postup.
Mně to přijde jako menší risk než pustit Portugalce do brejků, ale to je věc názoru. Neřikám že by Češi neměli útočit, ale s rozmyslem a rychle se vracet bránit (což se píše i v článku). Bojím se, že by to mohlo dopadnout jako zápas s Ruskem kdyby jsme tu hru moc otevřeli. Na vstřelení gólu ze hry budeme i tak potřebovat štěstí, kvalitní standartku nebo někomu musí sednout střela z dálky. Na překonání jejich obrany nějakou kombinací si myslím nemáme kvalitu.
proč se strachovat, stačí jeden banán vjejich síti a jedou domu namyšlencí!!!!!!!!!!!! 5.min. PILAŘ
Tak právě jsem se dočetl, že bude hrát Darida!!! hURÁÁÁÁÁÁÁÁÁ :-)
fantom prepac za impertinentnu otazku ale z coho ty vlastne zijes?
Neprominul sem - nemá tě to proč zajímat.
tak prepac ze som sa pytal. zelam ti prijemny zazitok z dnesneho futbalu.
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele